E3, kometa

Nad Českem je po 71 letech vidět pouhým okem vzácná zelená kometa. Znovu ji uvidíme až v roce 2095

• Výjimečná kometa je nad Českem
  • Pro pozorování je dobré využít dalekohled
  • Vidět je ale i pouhým okem

Pozoruhodná zelená kometa, které občas vyrostou rohy, byla naposledy vidět před 71 lety. Když naposledy prosvištěla kolem, horolezec Edmund Hillary zdolal nejvyšší horu světa Mount Everest.

Nepřehlédněte: Na Marsu byly nalezeny tisíce podivných bílých kamenů. Podaří se je někdy dopravit na Zemi?

Na obloze nad Českem je kometa

Během roku můžeme sledovat nespočet komet, většina z nich však jen tiše přiletí a odletí. A ne každá si zaslouží opěvování jako nedávno objevená 12P/Pons-Brooks (12P), což je kryovulkanická, neboli studená sopečná kometa.

Na rozdíl od většiny ostatních komet se plyn a led ve středu této komety jednou za čas nahromadí natolik, že nebeské těleso prudce exploduje a vystřelí proudy kryomagmy velkými trhlinami ve svém plášti, což způsobí, že vypadá, jako kdyby jí narostly rohy.

12P/Pons–Brooks má jednu z nejdelších známých oběžných period ze všech komet. Svého nejbližšího bodu ke Slunci (perihélia) by během svého nynějšího návratu měla dosáhnout 21. dubna 2024. K Zemi se nejblíže přiblížila právě v těchto dnech.

Vědci říkají, že nyní je dostatečně jasná, aby ji bylo možné pozorovat pouhým okem. Přesto lidem doporučují použít dalekohled nebo dokonce malý teleskop, aby kometu větší než Mount Everest viděli co nejlépe.

Kde 12P/Pons–Brooks uvidíte?

Chcete-li ji spatřit, podívejte se na noční oblohu směrem na západ a najděte Pegasův čtverec – velký asterismus tvořený hvězdami Algenib, Markab, Scheat a Sirrah. Během několika příštích dnů se kometa bude pohybovat z této oblasti směrem k Beranu, který tvoří volný tvar písmene V.

V loňském roce bylo možné pozorovat hned několik vzácných komet, včetně neandrtálské komety C/2022 E3 (ZTF), která se v únoru přiblížila k Zemi nejblíže za posledních 50 000 let, a komety Nishimura, která v září proletěla kolem naší planety poprvé po 430 letech.

Zdroj náhledové fotografie: Buddy_Nath / Pixabay, zdroj: Live Science