E3, kometa

Vzácná zelená kometa Nishimura se loučí s pozemšťany. Znovu ji lidstvo uvidí až v roce 2460

• Lidstvo v uplynulých týdnech pozorovalo kometu Nishimuru
  • Vědci se domnívají, že vznikla v zásobárně ledových objektů za oběžnou dráhou Neptunu

Nishimuru, nebo chcete-li C/2023 P1, poprvé spatřil 12. srpna amatérský astronom Hideo Nishimura a od té doby ji astrofotografové, profesionální i amatérští, po celém světě fotí a pozorují, protože na obloze vyniká výrazným zeleným koma.

Nepřehlédněte: Významný objev Webbova teleskopu zvyšuje šance na život mimo naši galaxii. Ve vesmíru našel mnoho Mléčných drah

Na obloze se zjevila Nishimura

Nishimuře však trvá 437 let, než oběhne sluneční soustavu a protože již prošla perihéliem – nejbližším bodem ke Slunci – je nyní na cestě k vnějším oblastem naší sluneční soustavy a okno pro její spatření se rychle uzavírá.

Komety mají obrovské ohony, které se za nimi mnohdy táhnou i miliony kilometrů, ale jejich jádro tvoří pevná „špinavá sněhová koule“ z ledu a prachu, píše odborný server IFLScience. „To znamená, že když se přiblíží ke Slunci, led se zahřeje a vesmírná skála vyvrhne nabitý plyn zvaný plazma, který se stane jejím ohonem.“ Je to vlastně směs ledu, nějakého kamení a prachu.

Přiblížení komety ke Slunci však také znamená, že nám jeho záře brání v pozorování, takže když se k němu Nishimura přiblížila na nejbližší vzdálenost 33 milionů kilometrů, ztratili jsme ji téměř z dohledu.

Vědci zjistili, že Slunce kometu připravilo o impozantní ohon. Jeho odtržení způsobil únik koronální hmoty CME (Coronal Mass Ejection) – velký oblak elektricky nabitého plynu, který hvězda „odhodila“ do meziplanetárního prostoru.

CME, který kometu zasáhl, byl emitován z aktivní sluneční skvrny AR3413, která je natočena směrem k Nishimuře. Ohon kometě mezitím naštěstí znovu dorostl, a tak ji stále můžeme pozorovat, byť obtížně.

K Zemi se znovu přiblíží v roce 2460

Kometa je nyní viditelná pouze nad obzorem krátce před východem nebo krátce po západu Slunce. Září také mnohem slaběji než při svém přiblížení k Zemi, kdy byla dobře viditelná i pouhým okem.

V důsledku toho dnes potřebujete výkonný dalekohled nebo specializované astrofotografické vybavení, abyste ji slušně spatřili. Čas k pozorování komety pomocí specializovaných aparátů se velmi rychle krátí.

Vědci zjistili, že Nishimura zřejmě vznikla v Oortově oblaku – zásobárně komet a dalších ledových objektů za oběžnou dráhou Neptunu. Než se lidstvu znovu ukáže, uplyne celá „věčnost“.

Zdroj náhledové fotografie: Buddy_Nath / Pixabay, zdroj: IFLScience, Live Science, Newsweek, Mirror, Live Science