StarTram

Vesmírné výtahy jako je sci-fi filmů se stanou realitou během příštích 30 let, tvrdí vědec

  • Stane se nápad ze sci-fi filmů realitou?
  • Respektovaný vědec je přesvědčen, že ano
  • Do vesmíru jednoho dne budeme cestovat výtahem

Vesmírný výtah, konstrukce, která sahá až do vesmíru, může vypadat jako koncept přitažený za vlasy, ale ve skutečnosti je realizaci blíž, než si myslíme.


Nepřehlédněte: Číňané otestovali levitující auto maglev, které sviští až 230 km/h, zatímco se vznáší 35 mm nad vozovkou


Profesor fyziky Stephen Cohen z Vanier College v Montrealu v Quebecu v článku pro časopis Scientific American uvedl, že věří, že technologie podobná sci-fi by mohla být realitou už v příštích dvou až třech desetiletích.

Vesmírný výtah popisuje jako „kabel táhnoucí se ze Země do vesmíru, ve kterém mohou snadno cestovat lidé a náklad“. Ve zprávě tvrdí, že inženýři a vědci jsou teprve na začátku, pokud jde o navrhování těchto masivních konstrukcí, které jednou způsobí revoluci v cestování do vesmíru.

Proč stavět vesmírný výtah?

Vesmírné výtahy mají potenciál drasticky snížit náklady a energii potřebnou k cestám do vesmíru. Společnosti jako SpinLaunch již testují nové a potenciálně přelomové technologie. Startup v Novém Mexiku postavil gigantický vesmírný katapult, který dopravuje satelity na oběžnou dráhu za desetinu běžné ceny – nejsou potřeba nosné rakety ani palivo.

„S vesmírnými výtahy by spojení vesmírná mise bylo nahrazeno slovem tranzit, protože cesty do kosmu by se staly rutinními a obvykle nezávislými na povětrnostních podmínkách,“ píše Cohen. „Tranzity s lidskou účastí by byly bezpečnější než je současná praxe, kdy astronauti musí při každém startu akceptovat nezanedbatelné riziko ohrožení života.“

Jak by fungoval?

Vědec vysvětluje, že jeho fascinace vesmírnými výtahy začala v roce 2004, kdy o tématu diskutoval s profesorem Arunem Misrou, předním odborníkem na vesmír na katedře strojního inženýrství McGillovy univerzity.

Misra mu vyprávěl o konceptu vesmírného výtahu dlouhém 100 000 kilometrů, který se táhne k obloze od zemského rovníku a je připojen k družici na geosynchronní dráze – to znamená, že obíhá stejně jako Země a tudíž létá nad pevným místem.

Jeden z konceptů počítá s tím, že pro transport lidí poslouží kabiny s technologií supravodivé magnetické levitace, které se v masivním „vesmírném kabelu“ budou pohybovat vysokou rychlostí.

Cohen ve svém článku nicméně krotí předčasné nadšení a upozorňuje, že materiál potřebný pro stavbu takového výtahu musí být padesátkrát pevnější než ocel, takže cestování do vesmíru v tubusu je zatím jen konceptem na papíře.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: Interesting Engineering

Total
0
Shares
2 komentářů
  1. Tento princip popsal již před 40 lety A.C.Clarke v sci-fi románu Rajské fontány. Vycházel z nápadu ruského inženýra Arcuntanova z roku 1960.

    1. Přesně tak.
      Byly již několikrát vypsány ceny za nalezení materiálu, který by byl použitelný pro “lano”, které by dosáhlo až do vesmíru. 100 000 km je zbytečně moc. Goestacionární dráha je ve výšce cca 40 000 km. Zbytek lze vyvážit “závažím”, které by kompenzovalo váhu nákladu vynášeného nahoru.

Comments are closed.