Apple Vision Pro

Vision Pro: Apple si zřejmě myslí, že všichni chceme žít uvnitř počítače

  • První generace produktů Apple je obvykle drahá a funkčně omezená, ale prakticky vždy je to sázka na jistotu.
  • Apple sází na spolupráci mezi svými produkty a službami a vytváří tak propojený systém, kterému se jen těžko uniká.
  • Vzájemné propojení služeb Apple se mnozí jiní výrobci pokoušejí napodobit, ale prakticky nikdo neuspěl.

Na Worldwide Developers Conference 2023 (WWDC 2023) představil Apple celou řadu produktů, z nichž rozhodně nejrevolučnějším jsou AR/VR brýle Vision Pro. Tyto brýle pro smíšenou (augmented) a virtuální (virtual) realitu nepředstavují v kontextu světa nic převratně nového – to, co je důležité, je fakt, že se příští rok začnou prodávat.


Nepřehlédněte: Konec internetového pirátství v Čechách: On fakt dnes ještě někdo stahuje filmy a seriály?


Apple prakticky nikdy nepřichází s technologiemi jako první, obvykle vyčkává a nový produkt představí až ve chvíli, kdy slibuje jasný komerční úspěch. U cupertinských je dnes také naprosto nemyslitelné, že by uváděli na trh problematické nebo nedotažené zařízení – a navíc mají jasnou představu o tom, jak zapadne do jejich ekosystému.

V případě Vision Pro jde prozatím o produkt určený pro náročné uživatele a pro profesionální použití, o čemž svědčí nejen koncovka „Pro“, ale také cena, stanovená na 3500 dolarů (v přepočtu 77 300 korun), která brýle staví daleko od běžné konzumní augmentované reality.

Odhlédneme-li od „boxů“, fakticky pouze krabiček pro mobilní telefony, které stojí pár stovek, tak nejlevnější opravdový set pro virtuální realitu Sony PSVR přijde asi na šest tisíc, což je skutečně zlomek ceny, kterou žádá Apple.

Základem je kvalita

První generace brýlí od Applu bude sloužit jako „průzkum bojem“ pro hledání nejvhodnějších aplikací a bude se stavět proti nejlepším headsetům, jako je Microsoft Hololens 2 nebo HTC Vive XR Elite.

Jablečné brýle jsou navrženy tak, že mají vlastní procesor Apple M2, který provozuje operační systém visionOS. Součástí další výbavy je i 12 supermoderních kamer, 5 dalších senzorů a 6 mikrofonů, jejichž data průběžně zpracovává koprocesor Apple R1. Tato baterie senzorů slouží k tomu, že neustále sleduje uživatele, jeho gesta i pohyb jeho očí, takže například pro uchopení objektu se na něj stačí pouze podívat a poklepat prsty.

Apple se soustředil na maximální jednoduchost a intuitivnost ovládání, čímž jsou jeho aplikace proslulé (i když, pravda, po přechodu z jiného systému si na logiku jablečného ovládání musíte chvíli zvykat). Idea za Apple Vision Pro je taková, že nepotřebujete žádné dedikované ovladače, nic vás neomezuje, ovládání je přirozené a vše, co potřebujete, jsou jenom brýle.

Ty zároveň nabízí nejen různé stupně transparence, takže si můžete aplikace promítat do reality, ale také se od ní úplně oddělit, což brýle na přední straně indikují tím, že buď promítají tvář uživatele (transparence), nebo animací naznačí, že uživatel sleduje virtuální svět a že nevnímá.

V současnosti je limitem nejenom vysoká cena, ale také omezená výdrž na baterii, která by měla dosahovat pouhé dvě hodiny, ale je pravděpodobné, že ji půjde nějak prodloužit. Dvě hodiny postačí pro sledování kratšího filmu a nebo limitovanou práci, ale je jasné, že toto je docela zásadní omezení jak pro práci, tak pro zábavu.

Proč Apple uspěje tam, kde ostatní selhali?

Oproti jiným firmám má Apple zásadní výhodu v tom, že se nedrží zpět, nedělá kompromisy – a nejen to, hlavně má jasnou představu, kam brýle v jeho ekosystému patří. Nabízí integraci se svými aplikacemi a službami a také propojení například s MacBookem, u kterého brýle mohou sloužit jako virtuální monitor pro práci.

Apple je známý svým konceptem „zavřené zahrady“ (walled garden), kde jediná cesta k instalaci aplikací vede přes jeho App Store, kde každou aplikaci schvaluje jak technicky, tak i ergonomicky a funkčně. Tím si kontroluje kvalitu a interoperabilitu služeb, které jsou navzájem provázané a fungují většinou bezproblémově. Dnes není problém na MacBooku napsat dokument, číst ho na iPhonu nebo iPadu a nově i na AR/VR brýlích. Vše je propojené přes cloudové služby a pokud se pohybujete jenom v jablečném ekosystému, je to neuvěřitelně jednoduché a návykové.

To je výhoda, kterou jinde nenajdeme. I v 90. letech, když Microsoft experimentoval s kapesními počítači PocketPC a Windows CE, nejenže šlo o platformy zcela odlišné od běžných Windows, ale dokonce ani „kapesní“ a „stolní“ verze Office úplně nesdílely datové formáty, což značně komplikovalo práci a házelo to ekosystému Microsoftu klacky pod nohy.

Microsoft v té době experimentoval i se dvěma verzemi Office – MS Office pro profesionály a MS Works pro domácnosti, opět šlo o systémy s omezenou kompatibilitou – a snaha cenově a funkčně diferencovat produkty se Microsoftu značně vymstila.

Apple Vision Pro
Zdroj: Apple

Apple a iluze volby

Apple přistupuje ke svým produktům jinak. Jde o členy té samé rodiny, které sdílí základní služby – a to, co je odlišuje, je hlavně výkon a rozšiřitelnost, která má smysl pro profesionály, ale ne pro domácí uživatele. Apple tak naláká uživatele na svoje levné produkty – a až se lidem zalíbí, mají možnost přejít na profesionální produkty, které používají stejné služby a programy, jenom jsou násobně výkonnější. Uživatelé Applu si tedy vlastně vybírají pouze odlišně výkonná zařízení v rámci jedné filozofie a jedné rodiny produktů.

VR a AR produkty ostatních výrobců jsou značně roztříštěné, ty nejlevnější (Meta Quest 2) se orientují na zážitky a na cenově dostupné propojení lidí do Metaverse. Pak tu máme herní VR sety, jako je Sony PSVR2, které se orientují hlavně na hry, a dále profesionální produkty, které slouží pro vzdálenou kolaboraci a podobné využití. Trh AR/VR je na PC a konzolích bohatší, ale také je vlastnostmi, schopnostmi a ovládáním značně roztříštěný.

Apple přichází s první generací svých brýlí, na které si vývojáři a profesionálové vyzkoušejí, který směr rozvoje AR/VR technologie jim přijde nejpraktičtější. Tady na ceně moc nezáleží, jde o to, které funkce budou podstatné a které méně důležité. Dnes už víme, že AR/VR je významná v profesionální sféře a bude se hledat to, co ocení i běžní uživatelé. Podle toho se časem objeví zjednodušená verze brýlí, ale to si Apple nechá až na chvíli, kdy mu bude zcela jasné co a jak může přijatelně zjednodušit a zlevnit.

Apple prostě přišel na to, že není vždy nejlepší být první, ale mnohem důležitější je přijít s promyšleným produktem, který má ty vlastnosti, které od něj uživatelé očekávají. A toho se stále drží, což je vidět i u nových MacBooků, které vyhoví požadavkům EU na dobíjení přes USB-C, ale zároveň zanechávají nabíjení přes MagSafe, což je naopak vlastnost, které si zákazníci váží. A právě díky tomu je Apple tak úspěšný!

Další články autora:

Zdroj náhledové fotografie: Apple, zdroj: Apple, vlastní

Total
0
Shares
3 komentářů
  1. Mi už v podstatě v takovém tzv. počítačovém programu žijeme. Náš svět je jen iluze kterou si náš stvořitel vymyslel a vložil do našeho naší mysli (vědomí).

Comments are closed.