Vlak, Maglev

Čína otestovala levitující vlak rychlý jako letadlo. Pro Česko zatím nedosažitelný sen

  • Čínský levitující rychlovlak letěl rychlostí přes 600 km/h.
  • Češi konečně začali mluvit o dvoustovce.

V Číně překonávají rekordy. Tamní společnost společnost China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) ohlásila, že magneticky levitující vlak přezdívaný T-Flight během testování zrychlil na maximální rychlost 623 km/h. Jedná se o nejvyšší rychlost, jaké kdy supravodivý vlak dosáhl, píše server BGR. Čínští inženýři doufají, že po optimalizacích pojede ještě mnohem rychleji.


Nepřehlédněte: Napsal vám Facebook, že porušujete autorská práva? Nevídaný podvod nachytá i zkušené uživatele


Levitující vlak maglev

Na rozdíl od konvenční železnice soupravy maglev eliminují tření tím, že se vznášejí nad kolejemi pomocí silných magnetů. Výsledkem této technologie je především plynulá jízda (bez „drkanců“) nevídanou rychlostí. Ostře sledovaný poslední test se uskutečnil na trati dlouhé dva kilometry, kde se soupravě podařilo překonat rychlostní rekord japonského supervlaku.

Cílem čínských expertů je, aby maglev jednou svištěl cestovní rychlostí minimálně 1 000 km/h. Pokud vše půjde podle plánu, v budoucnu cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje bude trvat jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání: V současnosti tuto trasu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny.

Vlak, Čína, maglev
Vlaková souprava maglev | foto: The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp

Budoucnost dopravy?

Plány však počítají s dalším zvyšováním rychlosti a výzkumníci doufají, že se jim nakonec podaří překonat pomocí technologie maglev rychlost 3 800 km/h. Jestli se Číně tohoto milníku podaří dosáhnout, je samozřejmě otázka za milion. Pokud ano, mohly by vlaky maglev jednou ohrozit efektivitu letecké dopravy.

V Česku je situace diametrálně odlišná, bohužel. Testování technologie maglev zde neprobíhá a nejspíše ani nikdy nebude – nejsou na to peníze. Nejrychlejšími vlaky jsou SuperCity (SC) vedené soupravami Pendolino, které v jiných státech dosahují sice rychlosti až 230 km/h, ale na českých tratích je jejich provozní rychlost omezena na 160 km/h.

Zdroj náhledové fotografie: qq469717806 / Pixabay, zdroj: BGR

Total
0
Shares
1 komentář
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..