Overture

V USA otestovali nástupce legendárního Concordu. Podívejte se na první let nadzvukového XB-1

  • USA pracují na novém letadle
  • Na obloze má být neuvěřitelně rychlé

Nástupce slavných nadzvukových dopravních letadel Concorde nevyvíjí jen Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), ale také soukromý start-up Boom Supersonic, který právě oznámil, že o víkendu se uskutečnil první úspěšný test experimentálního letounu XB-1.


Nepřehlédněte: Nerozbalený první iPhone se vydražil za miliony. Majiteli ležel roky ve skříni mezi ručníky


Následovník Concordu?

XB-1 má být prvním nadzvukovým letounem, který by se po desítkách let opětovně zařadil do komerční dopravy. Concordy totiž přestaly operovat v roce 2003, kdy se jejich provoz ukázal být příliš nákladným. XB-1 je tzv. trijet, tedy letadlo poháněné třemi proudovými motory. Demonstrátor je 21 metrů dlouhý s rozpětím křídel 5,2 metru a váhou 6,1 tuny.

Svůj první let XB-1 absolvoval v pátek 22. března, kdy se vznesl vznesl do vzduchu nad Mohavskou pouští ve Spojených státech amerických. Ve výšce 2 100 metrů letěl rychlostí 439 kilometrů za hodinu. Nedosáhl sice rychlosti zvuku, ale zkušební let splnil všechny cíle testu, včetně bezpečnosti a posouzení ovladatelnosti letadla.

„XB-1 vzlétl ve stejném posvátném vzdušném prostoru, kde Bell X-1 v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru,“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic Blake Scholl.

„Na tento let jsem se těšil od založení společnosti v roce 2014 a představuje zatím nejvýznamnější milník na naší cestě k tomu, abychom cestujícím po celém světě nabídli možnost cestovat nadzvukovou rychlostí,“ pokračoval.

Overture bude jedinečné nadzvukové letadlo

Kromě XB-1 společnost Boom Supersonic pracuje na vývoji jednoho z nejúčinnějších nadzvukových motorů, který by měl zaznamenat průlom v propulzní účinnosti pro letadlo Overture.

Letecká společnost United Airlines již uvedla, že chce do roku 2029 zakoupit až 50 nadzvukových letadel Boom Overture pro komerční využití. Letadlo by se mělo zaměřit zejména na lety přes oceán, například z New Yorku do Londýna. Tuto trasu by mělo zvládnout za zhruba tři hodiny.

Overture je zatím v rané fázi vývoje, ale počítá se s tím, že se stane Concordem 21. století; komerčním nadzvukovým dopravním letadlem, které bude energeticky účinnější (a o něco ekologičtější) než jeho předchůdce.

Důležitým aspektem je podle šéfa společnosti právě udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Concordy byly nákladné zejména kvůli palivu, které spotřebovávaly. „Chceme ujistit, že nadzvukové cestování je bezpečné a udržitelné z ekonomického i environmentálního hlediska,“ uzavřel Scholl.

Na vývoji nadzvukového letounu pracují i Číňané. Společnost Space Transportation by chtěla vyrobit stroj létající rychlostí asi 1,6 kilometru za sekundu. Nešlo by přitom o letadlo v pravém slova smyslu. Koncept spíše připomíná raketu, protože stroj bude startovat ve vertikální poloze a do oblak ho vynesou dvě podpůrné rakety.

Zdroj náhledové fotografie: Boom Supersonic, zdroj: Space, IFLScience, Boom Supersonic

Total
0
Shares
4 komentářů
  1. Jsem celoživotní vývojářI. I v technologii leteckých motorů. Potkalo mě to štěstí, že jsem jednou delší dobu seděl na letišti v USA, na zemi v letadle, které bylo zaparkováno vedle Concorde. Překvapovalo mě, jak ten letoun vlastně vypadal zblízka snad až něžně. A když se dívám na jeho pokračovatele mě napadá, jak čím dál pronikáme do problémů, že se ukazuje, že si přírodní zákony vynucují konstrukce, které jsou stále krásnější.

  2. Boj mezi Evropou a USA může pokračovat !! Případ třeba Na Orly letišti De Golla může být pohozená součást při přistání nebo vzletu nástupce Concordu !!! S Tu 144 se vypořádali sami rusáci, a válečník Putin nemá zájem !!!

  3. Tak já teda nevím, ale to letadlo na videu nemá nic společného s letadlem na titulním obrázku. Spíš vypadá jako civilní stíhačka.

  4. A neporušili tím názvem autorská práva českého filmu z roku 1963 Ikarie XB 1? 🙂

Comments are closed.