NASA X-59 QueSST

USA otestují revoluční supersonické letadlo X-59. Piloti se uzavřou v rozšířené realitě, aby viděli, kam letí

  • USA se chystají otestovat letoun NASA X-59
  • Má být neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň

Americká NASA brzy vstoupí do historie. Pracuje totiž na experimentálním letounu X-59 QueSST, který by měl být schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti při potlačení aerodynamického třesku.


Nepřehlédněte: Tento zázračný čínský dron se dokáže vznášet po obloze a pod vodou plave jako ryba


X-59? Prý ho vůbec neuslyšíme

Pohled do interiéru X-59 QueSST v některých lidech vzbuzuje dojem, že piloti budou v sonických rychlostech létat naslepo. Vyškolení profesionálové americké vesmírné agentury však budou k navigaci ve vzdušném prostoru místo oken používat rozšířenou realitu.

X-59 QueSS je letadlo, které má příď navrženou tak, aby bylo co nejaerodynamičtější při neuvěřitelně vysokých rychlostech. Stroj, jehož vývoj trvá už dvacet let, má ověřit, zda lze překonat zvukovou bariéru a pohybovat se nadzvukovou rychlostí výrazně tišeji, než to bylo dosud možné. Právě nadměrný hluk nadzvukových komerčních letadel je vedle neekonomického provozu jedním z důvodů, proč se tato letadla komerčně neprovozují.

Díky unikátní konstrukci letadla bude pilot sedět blíže ke středu, aniž by měl před sebou čelní sklo. Naslepo ale nepoletí. Systém vnějšího vidění, skládající se z několika kamer, softwaru pro zpracování obrazu a supervýkonného počítače, který propojí nové a stávající technologie, poskytne pilotům ultrarealistické zobrazení rozšířené reality. „Je to téměř jako dívat se z okna,“ říká zkušební pilot NASA Jim Less.

Místo oken NASA nabídne rozšířenou realitu

Rozlišení monitoru je přibližně čtyřikrát vyšší (4K) než u tradičních obrazovek s vysokým rozlišením (Full HD), které jsou dnes standardem v chytrých telefonech, uvádí NASA.

Pilot na displeji může navíc snadno přepínat mezi jednotlivými kanály, které zobrazují různé části oblohy. Pohledy systém mění rychlostí, která vyráží dech – odpovídá rychlosti jednoho mávnutí křídel včely medonosné, tedy pěti milisekundám.

Až se X-59 dostane do oblak, bude v rámci testu přelétat nad několika obydlenými oblastmi, aby se zjistilo, jak obyvatelé reagují na jemnější „hukot“ (hluk o síle pouhých 60 decibelů), který bude vydávat, pokud si tedy vůbec něčeho všimnou.

Případný návrat komerčních nadzvukových letounů bude částečně záviset na tom, jaký je vlastně lidský zvukový práh pro sonický třesk – to je informace, která je pro NASA klíčová.

Zkušební letadlo X-59 se má pohybovat rychlostí 1,4 machu, tj. přes 1700 km/h. Nebude tedy tak rychlé jako slavný Concorde, který létal rychlostí přes 2100 km/h a byl odstaven před 20 lety. Přesto nový stroj bude dvakrát rychlejší než běžná dopravní letadla. Má létat ve výšce šestnácti až sedmnácti kilometrů.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: The Sun, NASA

Total
0
Shares
2 komentářů
  1. A až se pokazí elektronika, tak bude pilot přistávat poslepu?
    S dřívějšími letadly bylo možné přistat i s velkým selháním komponent.

Comments are closed.