Sunswift 7, elektromobil

Studenti strčili Muskovu Teslu do kapsy. Vyrobili elektromobil, který na jedno nabití ujede 1000 kilometrů

  • Na Teslu útočí studenti! Vážně!
  • Solární vůz Sunswift překonal světový rekord

Auto poháněné solární energií od studentů univerzity Nového Jižního Walesu v Austrálii vytvořilo nový světový rekord, když ujelo 1 000 km na jedno nabití, píše server Interesting Engineering.


Nepřehlédněte: Za sdílení hesla na Netflixu do vězení? Podle vlády jde o trestný čin


Elektromobil s rekordním dojezdem

Úspěšný test se uskutečnil na polygonu v jižní Austrálii a představuje nejdelší vzdálenost, jakou solární automobil na jedno nabití kdy ujel. Sunswift 7, jak se vůz jmenuje, překonal dokonce i čistokrevný elektromobil Lucid Air Dream Edition, který se dříve pochlubil impozantním dojezdem 837 km.

Týmu, který za projektem stojí, zabralo čtyři roky, než vytvořil efektivní solární vůz, který by jednou mohl sloužit jako životaschopná alternativa k vozidlům se spalovacím motorem. Kromě rekordu v ujetí nejdelší vzdálenosti na jedno nabití je Sunswift 7 také držitelem rekordu v rychlosti nejrychlejšího automobilu poháněného solárním systémem, protože dosáhl maximální rychlosti vyšší než 100 km/h.

Světový rekord podle profesora Richarda Hopkinse ukazuje, co je myslitelné a čeho lze dosáhnout, přestože Sunswift 7 je mnohem lehčí než vozidla povolená pro provoz na pozemních komunikacích.

„Během tohoto rekordu byla spotřeba energie pouhých 3,8 kWh/100 km, zatímco i ta nejefektivnější elektrická vozidla na silnicích dnes dosahují hodnoty 15 kWh/100 km a průměr se pohybuje kolem 20 kWh/100 km,“ dodal.

Sedmá generace solárního vozu Sunswift je poháněna výhradně solární energií. Netradiční elektromobil je vybaven fotovoltaickými články, které přeměňují sluneční záření na elektřinu. Auto má v sobě také zabudovaný malý akumulátor, který uchovává přebytečnou energii pro použití v době, kdy Slunce nesvítí.

Sunswift 7 překonal Teslu a Lucid Air Dream Edition

Úspěch studentského týmu je obzvláště významný vzhledem k rostoucímu celosvětovému důrazu na snižování závislosti na fosilních palivech a hledání udržitelnějších alternativ. Elektromobily, které neprodukují žádné emise, jsou důležitou součástí tohoto řešení.

Jedním z problémů, kterému čelí široké rozšíření elektrovozů, je omezený dojezd, který tradičně brání jejich používání pro cestování na dlouhé vzdálenosti.

„Sunswift 7 není sériovým vozem budoucnosti, protože byli nuceni udělat některé kompromisy v oblasti komfortu a cena by byla příliš vysoká. Ale ukázali jsme, že pokud chcete vyrábět auta efektivnější, udržitelnější a šetrnější k životnímu prostředí, pak je to možné,“ dodal profesor Hopkins.

Zdroj náhledové fotografie: Se souhlasem UNSW Sydney, zdroj: Interesting Engineering

Total
0
Shares
4 komentářů
  1. To auto má 550 kg – tedy nechápu, jak by mohlo být řečeno “přestože Sunswift 7 je mnohem těžší než vozidla povolená pro provoz na pozemních komunikacích”. Naopak je to spolu s aerodynamikou a uzoučkými koly důvodem té fantastické spotřeby pod 4 kWh/100 km.

  2. Pokud je to solární auto tak může ujet neomezeně km na jediné nabití. Pár dní si postojí na sluníčku a jede zase dál. Ale u nás by to vůbec takhle nefungovalo. V Austrálii mají více Slunce. Srovnání s Teslou je jako srovnávat hrušky s jablky. To by to auto muselo jet čistě na energii z baterií, třeba v noci.

  3. Myslím, že toto je asi jediná možná cesta pro širší uplatnění elektromobility, dokonce i v našich končinách. Protože ano, v zimě se bude muset pouze dobíjet, máloco se získá ze slunce. Ale v létě to bude o poznání líp a bude podstatně míň závislé na dobíjecích stanicích.
    A ještě abych řekl pravdu, elektromobilitě vůbec nefandím, ale když už o pár desítek let elektro, tak jedině takto. Hlavní problémem elektromobility je totiž neexistence dobíjecích stanic na sídlištích a jako elektrotechnik jsem psal v jiné diskusi o tom, že zřízení dobíjecích stanic na parkovištích, by chtělo navýšit výkon trafostanic, rozvodných sítí vn a nakonec i elektráren na zhruba alespoň na 2-násobek. Uvažoval jsem přitom s nabíjením 20 aut na parkovišti s nabíjecím příkonem 22 kW, což je standard. To činí celkový příkon 440 kW. Obvyklý výkon trafostanic pro napájení paneláků je 400 kVA (VA je něco jako W, ovšem s přihlédnutím k účinníku cos “fí”, čemuž ovšem rozumějí pouze elektrotechnici)

Comments are closed.