Semafor

Semafory zřejmě dostanou čtvrtou barvu. Řidičům by pomohla s provozem na křižovatkách

  • Semafory by mohly do budoucna dostat čtvrtou barvu.
  • Bílá indikace by pomáhala autonomním vozidlům s orientací v provozu.

Pro řidiče jde o naprostý automatismus: semafor se třemi barvami. Na červenou stát, na oranžovou připravit a na zelenou se rozjet. Co kdybychom vám ale řekli, že jsme možná na začátku velkých změn, protože semafory nejspíš dostanou ještě jednu barvu?


Nepřehlédněte: Přelomový vynález pro řidiče: Pneumatiky se zabudovanými sněhovými řetězy fungují na tlačítko


Čtvrtá barva na semaforu: bílá

Vědci z univerzity v Severní Karolíně jako první vyřknuli myšlenku, že typické světelné křižovatky se semafory by mohly dostat ještě další barevnou indikaci. K čemu, ptáte se?

Mělo by se jednat o bílé světlo, které by pomohlo samořídícím (autonomním) autům orientovat se v hustém provozu, který velké metropole v USA, Evropě i Asii často sužuje.

„Koncept bílého světla zahrnuje novou dopravní signalizaci, aby řidiči věděli, co mají dělat. Červená bude stále znamenat stůj. Zelená bude stále znamenat jeď. A bílá světla budou lidským řidičům říkat, aby prostě následovali auto před sebou,“ vysvětlil vedoucí studie Dr. Ali Hajbabaie.

Auto, navigace
Zdroj: Dan Gold / Unsplash

Pouze pro autonomní vozidla

Hajbabaie a jeho tým vytvořili řadu počítačových simulací, které demonstrují fungování nového systému semaforů. Podle vědecké koncepce autonomní vozidla (AV) komunikují bezdrátově mezi sebou a s počítači, které řídí semafory. Když se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet autonomních vozů, aktivuje se nový systém semaforů. 

Bílé světlo řidičům signalizuje, že AV koordinují své pohyby tak, aby se doprava přes křižovatku plynule pohybovala a neautomatizovaná vozidla musí pouze následovat auto před sebou.

Důležité na tom všem je, že pro lidské řidiče se vlastně nic nemění. Nemusí se učit žádným novým pořádkům ani novým pravidlům silničního provozu. Novinka je určena pouze pro vozidla řízená počítačem.

Zdroj náhledové fotografie: KIBOCK DO / Unsplash, zdroj: IEEE Xplore, NC State University

Total
0
Shares
12 komentářů
  1. Spíše bych uvítal co jsem viděl v Blavě – časy jak dlouho či za jak dlouho. To je rozumné.

    1. Přesně … dělám u SSZ přes 33 let…. ony rychlostníky co byly za komunistů se zrušily a dnes si každý jezdí jak chce a pak si ztěžuje, že není návaznost mezi křížovatkama a my jezdíme a jen videem dokazujem že stěžovateli,že jezdí jako prase ( takové stížnosti bych pak nechal vyfakturovat dotyčnému) A zobrazený čas jak dlouho by měl být daný signál??? No pro nezasvěceného snad dobrý… pro udržbu a výstavbu miliony navíc…. Zase do minulosti… stačí, aby zablikala zelená, že bude za 5 sec. končit to dnes jde bez nějakých drahých investic udělat jako kdysi na Germánských mašinách to bylo. Řidiči mají spoustu nápadů co by chtěli mít na Křizovatce, nejlépe všichni pro sebe zelenou extra, při obočování doleva taky ..bo problém dát přednost protijedoucímu autu…. Vše je o mentalitě opravdového řidiče … jsou lidé co řídí a lidé co jen jedou… a velmi málo lidí ví jak opravdu dnešní Křižovatka funguje a o čem má řízení přehled a co vidí…. kdyby byl dnes jako kdysi na křižovatkách signální “kolotoč” myslím že by si spousta lidí začla vážit toho jak některé křižovatky přes, které jezdí denně běží tak jak běží….

    2. V Rakousku zelená před koncem začne blikat,nevím tedˇ už přesně kolikrát (7x asi). Naprostá pohoda a žádný stres,že už projedu na žlutou. Nejsem fanda Rakouska,ale tohle řešení jim závidím.

  2. Souhlasím s malyhadem.
    Jinak jsem taky pochopil (ikdyž to nebylo řečeno) že jde o to aby se auta na křižovatce mohly vyhýbat a prolínat ze všech směrů najednou stejně efektivně jako motorky v Ha Noi. To je v nejlepším případě sci-fi.Dokud budou na silnici povolení i lidští řidiči.

    1. Pokud autonomní vozidlo není schopné resp. mu nestačí klasické 3 barvy, NEMÁ na silnici co dělat. Takové vozidlo je nezpůsobile pro provoz na pozemních komunikacích a je rizikem pro ostatní. Až se vymyslí jiný typ vozidla tak se zase budou předělávat semafory?

      1. Asi jste to špatně pochopil, pravda článek je trochu chaoticky napsaný.
        ….A bílá světla budou lidským řidičům říkat, aby prostě následovali auto před sebou……
        Ta bílá barva bude určena pro nás hloupé řidiče
        Jak je v článku dál už správně napsané, autonomní vozy dokáží mezi sebou i se semafory navzájem komunikovat, čistě teoreticky autonomní vozy vůbec semafory nepotřebují když budou nastavena nějaká pravidla a vozy se budou navzájem mezi sebou informovat o svém pohybu, například auta si řeknou že pojede 10 aut rovně po hlavní potom stopka a jedou ty co jsou kolmo z vedlejší ulice která tu hlavní silnici přetínají a projede takto 5 aut + 2 odbočující

        A právě proto by zde bylo to bílé světlo které by hloupému řidiči řeklo “pokud jsi ve stejném pruhu a autu před tebou jede, tak jeď taky”

  3. Ještě by tam měla být modrá. Ta by zase pomáhala neautomatizovaným vozidlům v provozu. Signalizovala by, že semafory fungují i pro ně.

  4. Elementární Ludolfovina, autonomní řízení je slepá větev, už dnes stačí na naprosté zmatení robota iracionálně se chovající chodec na chodníku a teď si představte, že si někde v dáli na kopci někdo rozsvítí dálková světla, což ten silikonový moula vyhodnotí jako: “Jeď”.
    Trochu mi to připomnělo situaci jak kdysi, tuším na Floridě, jakási chytrá hlava vymyslela úzce směrovaná světla na semaforech, viditelná jen z jednoho jízdního pruhu. Fungovalo to jen do doby, než začalo foukat ( a že tam to umí ), pak byla nejdřív z křižovatky diskotéka s následujícím karambolem.

  5. V Indii mají na semaforech veliké kulaté hodiny, které jednoduše pro negramotné rikši zobrazují dobu po kterou bude ještě zelená, či červená. Aby se zbytečně nenamáhali když jim stejně padne stůj. A aby se nemuseli rozjíždět z nuly když mohou zvolnit a přijet na křižovatku až padne zelená. To by ovšem u nás nešlo, protože by to přineslo snížení spotřeby benzínu a tím ohrožení státního rozpočtu.
    Rozblikání zelené v Rakousku zvýší spotřebu protože všichni zašlápnou plynový pedál do podlahy, aby náhodou nezmeškali začátek svého oblíbeného seriálu v televizi (vždyť líbaj se tam lidi tak nádherní!) To že blikání zelené zvyšuje počet mrtvých na křižovatkách je v porovnání se zvýšenou spotřebou benzínu pouhá banalita – BRRR!!!

  6. Koukám že větší lidí článek nepochopila, je pravda že je trochu zmateně napsaný, alé což.
    Dál v článku je jasně napsané že auta mezi sebou i se semafory komunikují a vědí kolik aut se u křižovatky právě nachází a kterým směrem chtějí jet

    Vše by se řídilo a optimalizovalo tak aby se vytvářeli co nejmenší kolony

    Bílá barva není určena pro samoříditelná auta, ale pro nás hloupé řidiče, abychom věděli že křižovatku ještě můžeme projet, že zelená ještě neskončí,
    Říká to že pokud jsem v jistém pruhu a auto předemnou jede, tak já mám taky pokračovat. Až samoříditelné auto zamnou řekne semaforu že bude stát a poušti ostatní, tak semafor bílou zhasne nechá pár vteřin svítit zelenou aby auta co jsou v křižovatce bezpečně projela…. A pak se spustí provoz z jiného směru

    Za mě je to celkem chytré,
    To jen zkostnatělá populace která odmítá jakýkoliv pokrok či modernizaci byť sebelepší je proti tomuto,
    Uvědomte si že taková funkce bude zrychlovat cestování a redukovat zácpy
    Nakonec jednoho krásného dne semafory nebudou potřeba a auta o sobě budou vědět na kilometry dopředu a budou vtvyret trasy tak aby nedocházelo k zácpám a už dopředu se bude vědět kam které automójede kdy tam bude a kolik aut v té či oné křižovatce bude a kterým směrem chtějí jet dál, běžná křižovatka bude fungovat v téměř plynulém provozu jako ta mimoúrovňová jen díky autonomním autům která spolu budou komunikovat
    Už aby tady ta doba byla, snad se toho dožiju

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..