Doroni H1

Létající auto vyvine rychlost až 225 km/h a vejde se do garáže. Stačí vám pouze běžný řidičák a pár hodin školení

  • Jde o revoluční způsob přepravy?
  • Pilotem létajícího auta se může stát běžný řidič

Společnost Doroni se sídlem v americkém Miami začala přijímat předběžné objednávky na svá létající auta, která zaparkujete v běžné garáži. Podle expertů stroje typu eVTOL mohou cestující přepravovat rychleji, efektivněji a flexibilněji než aktuálně dostupné pozemní dopravní prostředky.


Nepřehlédněte: Letí! Japonská motorka s vrtulemi se vznesla i s člověkem


Představuje létající auto budoucnost?

Firma Doroni se zaměřuje na jiný trh než většina výrobců eVTOL, kteří vyvíjejí letecké taxíky pro použití ve městech. Místo toho cílí na běžné lidi a tvrdí, že ovládání „automobilu“ H1 je intuitivnější a jednodušší než pilotáž běžného letadla.

Podle generálního ředitele Dorona Merdingera může létající vůz řídit každý, kdo má běžný řidičský průkaz skupiny B, a to po absolvování zhruba dvacetihodinového výcviku.

H1 je dvoumístné létající auto se dvěma křídly a mohutnými vrtulemi, které unese náklad o hmotnosti až 227 kilogramů nebo dva lidské řidiče. Zajímavé je, že má kola, což je neobvyklá vlastnost vzhledem k tomu, že většina eVTOL obvykle přistává na ližinách.

Díky tomu lze H1 snadno zaparkovat v garáži a nechat ho nabíjet. Výrobce připomíná také funkci rychlého nabíjení, pokud by bylo potřeba auto rychle dobít. Než se baterie nabije z 20 na 80 procent, má to zabrat pouze 20 minut.

Neštěstí zabrání padák

Předpokládá se, že automobil dosáhne maximální cestovní rychlosti 225 km/h a doletu až 96 kilometrů. A jako bezpečnostní funkce proti případnému pádu z oblohy je připraven padák, který automobil snese s posádkou zpátky bezpečně na zem.

Společnost Doroni automobil nedávno prezentovala na letišti Wittman Regional Airport’s Experimental Aircraft Association (EAA) AirVenture ve Wisconsinu a simulovala vzlet, let a přistání vozidla pomocí VR headsetů.

Cena je mimo realitu

Pro maximální komfort je palubní deska H1 vybavena palubním počítačem s dotykovými displeji a ovládáním levých a pravých dveří, světel, ventilace, osvětlení a stěračů. Dále také tlačítkem pro start, senzory RFID a dvěma kniply.

Doroni doufá, že H1 bude Federální leteckou agenturou (FAA) brzy schválen jako lehké sportovní letadlo, což by výrazně usnadnilo jeho uvedení do prodeje.

K prvním majitelům nová létající auta zamíří v posledním čtvrtletí roku 2024, přičemž společnost již eviduje 36 předobjednávek. Cena létajícího vozidla je stanovena na 150 000 dolarů, v přepočtu 3,89 milionu korun. No, není to žádná láce, ale kdo se může pochlubit tím, že má v garáži zaparkované opravdové létající auto?

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Doroni, zdroj: IE, Doroni

Total
0
Shares
2 komentářů
  1. No, to je fakt pokrok s doletem 96 km, t.j. cca na maximálně 30 minut letu / nutno započítat průměrnou rychlost, čili přistání a vzlet/ kdy je spotřeba nejvyšší/. Nehledě na to, že startovat a přistávat jistě nemůže z klasické silnice, ale z letiště. -Takže: 1) – úspora času je záporná oproti autu, 2) úspora paliva je taktéž záporná vzhledem k ceně paliva / elektřina, benzín, petrolej pro proudové motory/. Když vyjedu z bodu “A” do bodu “B” na vzdálenost 96 km, tak to ujedu při průměrné rychlosti 80 km/hod. za cca72 minut, zatímco tímto paskvilem mi to bude trvat minimálně o hodinu déle / cesta na letiště, cesta z letiště, přistávací poplatky, atd./, nemluvě o daleko vyšší spotřebě paliva.

    1. Však to také není určeno zatím k sériové výrobě.
      Není to nuceno, jako “planetku ochlazující elektromobilky”.

      Je to stejné, jako všechno. Když se vynalezla první auta, také nebyly pro všechny, ale jen pro nejmajetnější. Auta byla pomalejší, než koně a byla to věc přepichu. Později se začala zdokonalovat a kde jsou dnes?
      To samé drony. Spousta lidí i dnes řekne, že je dron zbytečná věc (včetně mě), ale už od prvopočátku, kdy to bylo něco pěkného, co létá a nikoho to moc nenadchlo, tak si to dneska lidé kupují. Už je to přijatelnější a má to i lepší využití, tak to má smysl.

      To samé tohle. Za prvé teď je to i mimo jiné nevzhledný krám. Ale je to něco, co aspoň nějak funguje. Teď začnou řešit jeho nedostatky – mezi které bezesporu patří i to, co jsi popsal.

      Techniky a “odborníky” tvého typu miluji. Podívají se jednou na film o Fantomasovi a hned podle toho všechny soudí. Vývoj, pokrok a evoluce jsou pro takové, jako ty cizí pojmy, že?
      Za takových 10 let už budou první modely, které budou třeba za 300 tisíc (pokud nebudou celou dobu u vlády zelené mozky a pokud grétě už konečně někdo zavře rypák) a to korun. No a už to bude třeba i méně nákladné, spotřeba nebude taková a třeba už bude jasně specifikováno, že na vzlet budeš potřebovat určitou plochu, ale už to nebude letiště. A za dalších 10 let už to bude opět někde jinde.

      Uvědom si, že je to prototyp, který ti nikdo nenutí a který do běžného provozu má ještě hoooooodně daleko.
      Takže se zkus nad tímto nejdřív zamyslet, než to hned začneš posuzovat stylem – zítra bych si to chtěl koupit, ale nekoupím, protože to má takové a takové nedostatky, takže je to celé na hovno.
      “odborníku”

Comments are closed.