Boeing X-37B

Konspiračními teoriemi opředený americký raketoplán X-37B navždy změnil vesmírné mise. Náročným manévrem se „otřel“ o atmosféru

  • Americký raketoplán X-37B je na další tajné misi.
  • Co přesně je jejím účelem, úřady nezveřejnily.
  • Něco na veřejnost ale přece jenom uniklo.

Raketoplán X-37B, který patří americkému letectvu a o jehož skutečném účelu se jen spekuluje, provedl něco, co se žádnému jinému kosmickému plavidlu ještě nikdy nepodařilo – úspěšně absolvoval sérii aerodynamických brzdících manévrů v horních vrstvách atmosféry.


Nepřehlédněte: Fotka v rozlišení 238 milionů pixelů: Ve vzdáleném vesmíru zobrazuje mýtické stvoření vlkodlaka – napůl člověka, napůl vlka


Tajemný vojenský raketoplán X-37B

Do provozu byl X-37B nasazen v roce 2010. O tom, co ve vesmíru provádí, se dlouhodobě vedou dohady. Nejpravděpodobnější je, že testuje novou elektroniku a vysokoteplotní konstrukce v dlouhotrvajících vesmírných podmínkách, dále také pokročilou navigaci a řízení, lehké elektromechanické letové systémy či pokročilé pohonné systémy. Přesné podrobnosti o úkolech raketoplánu zůstávají přísně tajné.

Ve vzácném prohlášení však nyní úředníci USAF a společnosti Boeing překvapivě prozradili, jakým způsobem plavidlo nedávno provedlo řadu aerodynamických brzdících manévrů – což je technika, která využívá odporu atmosféry ke snížení rychlosti a orientace kosmické lodi při minimální spotřebě paliva.

X-37B obvykle mění svou oběžnou dráhu pomocí zážehů svých motorů. To však spotřebovává cenné palivo, z čehož vyplývá, že jich může provést pouze omezený počet. Aerodynamické brzdící manévry naproti tomu pro navedení plavidla na novou oběžnou dráhu využívají tření o zemskou atmosféru.

„Při aerobrždění využíváme odporu atmosféry k tomu, abychom efektivně snižovali apogeum po jednom průletu, dokud se nedostaneme do orbitálního režimu, ve kterém potřebujeme být,“ řekl ve videu John Ealy, inženýr společnosti Boeing,. „Když to provedeme, ušetříme obrovské množství pohonných hmot, a to je vlastně důvod, proč je toto brždění důležité.“

Cíle jsou utajované

Ve videu je vidět, jak raketoplán X-37B mění svou polohu, tedy směr, kterým je otočen vzhledem ke směru své oběžné dráhy, takže jeho ploché „břicho“ směřuje dopředu, zatímco příď je orientována vzhůru, směrem od Země pod ním. V animaci širší, plošší spodní strana X-37B oranžově září od tepla, které vzniká při střetu s odporem (typem tření), který vytváří zemská atmosféra a který plavidlo zpomaluje.

X-37B, vyrobený společností Boeing, je oproti strojům programu Space Shuttle, jejichž cesty do vesmíru NASA ukončila v roce 2011, dlouhý pouhých devět metrů s rozpětím křídel 4,5 metru. Do provozu byl raketoplán nasazen v roce 2010.

Zatím není známo, kdy provede bezpečný návrat, ačkoli je známo, že je koncipován pro extrémně dlouhé mise. Během předchozí mise plnil ve vesmíru úkoly neuvěřitelných 908 dní.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: Space

Total
0
Shares