iPhone 15

iPhone 15 Pro Max je supervýkonná mašina do kapsy. Může ohrozit pozice herních konzolí?

  • iPhone 15 Pro a iPhone 15 Pro Max mají brutální výkon
  • Grafiku zvládají levou zadní, nebojí se ani graficky náročných her, a to i těch s raytracingem
  • Sony i Microsoftu možná roste nová hrozba

Od poslední Keynote Applu už nějaký čas uplynul a vlny na hladině, kterou nové produkty lehce zčeřily, se uklidnily. Jenže s námi tu pořád zůstává jeden velký otazník – bude iPhone alternativa k herní konzoli? Nebo se opět v Cupertinu s hrami spálí?


Nepřehlédněte: iPhone 15 Pro Max RECENZE: Titanový fešák boduje výbavou. Je to nejlepší telefon na světě


Už jednou to nevyšlo

Abych vysvětlil poslední větu předchozího odstavce – ono se to moc neví, ale Apple už reálnou herní konzoli vyrobil a za moc nestála. Měl jsem možnost si ji dokonce krátce vyzkoušet a nakonec jsem byl vděčný, že jenom na pár minut a nemusel jsem s tímto kusem hardwaru trávit delší dobu. Koho to zajímá, může si nastudovat něco o Apple Pippin, dnes prakticky zapomenutém, ale o to vzácnějším herním zařízení.

Delší dobu Apple hry ignoroval a u svých smartphonů spoléhal na schopné vývojáře aplikací, kteří přinášeli více či méně povedené tituly. Když se podíváme na mobilní hraní obecně, existují sice klony známých titulů, jenže to jsou obvykle zjednodušené napodobeniny AAA herních titulů.

Ať už jde třeba o Call of Duty, populární World of Tanks nebo jakoukoliv jinou hru, jsou to imitace originálu, osekané o řadu možností a se zjednodušenými mechanikami. A pak tu máme samozřejmě většinový segment hříček (často velmi návykových) s nejrůznějším posouváním kamínků, her typu „spoj tři“ a podobně.

Tentokrát to Apple myslí skutečně vážně

Do toho přišel nový iPhone 15 Pro (Max), na kterém opravdu běží Resident Evil 4 Remake, což jsem měl možnost vidět na vlastní oči, Assasin´s Creed Mirage nebo třeba Death Stranding. Ano, to vše má již zanedlouho zvládat ta malá placička, která se vejde do kapsy u kalhot.

Nebudou to žádné zjednodušeniny, půjde o překlopení konkrétního titulu s optimalizovanou grafikou, ray-tracingem a možná lehkou úpravou mechanik hratelnosti, aby se to dalo dobře ovládat i na dotykovém displeji.

Představa, že přijdete domů, zapíchnete telefon do držáku na gamepadu, bezdrátově si tohle kombo propojíte s televizí a klidně třeba celý víkend strávíte hraním, je velmi lákavá. Zvlášť pro ty, kdo třeba jezdí často vlakem a využili by herní konzoli jak doma, tak i na cestách. Tady to bude fungovat.

Nintendo ze hry venku?

Čistě teoreticky ne. Nebezpečí hrozí spíše Sony a Microsoftu – obě firmy budou muset přidat. Nintendo mít strach nemusí, jeho „cílovka“ je trochu jinde, navíc z velké části vsází na propojení hardwaru se softwarem na úrovni hratelnosti a ovládání.

iPhone 15
Zdroj: FONETECH.CZ

iPhone 15 Pro (Max) přitáhne nové hráče

Kdo hraje hry, tráví čas buď u PC, PlayStationu nebo Xboxu. Znamená to investici do samotné konzole, televize a pak samozřejmě i her. iPhone má šanci oslovit všechny ty, kteří by hráli rádi, ale nechce se jim investovat zase tolik peněz.

Představte si následující situaci: Jako nehráč přijdete ke kamarádovi s PS5, který vám ukáže třeba Death Stranding. Hra se vám může líbit, ale pak cestou domů tramvají přemýšlíte, že set konzole+TV je otázka minimálně 25 tisíc korun. Do toho vám dojde, že v kapse máte iPhone 15 Pro Max, mrknete do App Storu a tam vidíte titul třeba za 1 500 korun. Koupíte a než jste doma, máte staženo.

Vyzkoušíte, je to fajn, ale na solidní hraní to chce ovladač – investice asi 3 tisíce. Pořídíte a pak už vám nic nechybí. Kdo chce, může si hraní „vytunit“ ještě pořízením Apple TV, jejíž cena je 4 190 korun. Na tomto příkladu se snažím ilustrovat, že Apple může oslovit úplně novou cílovku – lidi, kteří by hráli jen občas, ale potrpí si na kvalitu.

Sony s Microsoftem na to budou reagovat jenom velmi těžko. Vyrábět zařízení dedikované čistě na hraní se může ukázat jako pěkně drahé fiasko.

Bude záležet na startu

Vše se v tuto chvíli odvíjí od několika faktorů. Základem je, aby první opravdu AAA tituly byly dobře odladěné a přijaté. V herních časopisech a na webech jim jistě bude věnována patřičná pozornost. Další věcí, na které extrémně záleží, je cena. Zmíněný Resident Evil nastavil sebevědomou cifru 59,99 dolarů (1 400 korun), takže opravdu chce být brán jako alternativa ke konzolové verzi.

Když všechno zafunguje, jak má, nebudou mít zákazníci Applu důvod, aby tituly vyhledávali na konzolích nebo PC. Stačí jim telefon. Kdo si může mnout ruce, tak to jsme my hráči. Jakmile začne být na trhu těsno, vyostří se konkurenční boj a obvykle přichází tlak na cenu i kvalitu. Jedno však víme už teď. Průšvih jako s Apple Pippin se opakovat nebude. Za snahou protlačit novou herní platformu stojí mistr marketingu a hlavně obří balík peněz.

Zdroj náhledové fotografie: Amanz / Unsplash, zdroj: vlastní

Total
0
Shares
6 komentářů
  1. Tvl co je to za hňupa ?!!! prej telka +konzole 25k to se nikomu dávat nechce a pak se kouknu do kapsy a mám tam iphone 15 pro max za 45k ty vole to je bizzar ty članky 😂😂😂😂

  2. Ty jsi mi profík 😂. Autor to formuloval jasně. Ideální pro příležitostné hráče. Nerozumíš psanému textu?

  3. Jo, tak určitě. Když budeš hrát tak 10min. Protože
    myslím že vzhledem k přehřívání, nemáš šanci hrát a nabíjet zároveň.🤣🤣

  4. Za mě dobrý technologický pokrok, ale reálné využití očekávám v pár procentech. Ještě když ty hry budou stat tolik, co jejich “dospělé” verze.

  5. Tak vy jste hodně mimo …. Tento krám se přehřívá po pár minutách zátěže natož aby to byl herní telefon …. Ten krám nezvládne ani ytb v okně při prohlížení 3d modelu natož se hrou kterou vypíná kvůli přehřívání ….

  6. PS5 plus tv 25 tisíc… iPhone 40tisic plus TV plus ovladač jsme na 60 tisících… Navíc iPhone nevydrží hraní a nabíjení najednou, bude se přehřívat. Já vím, že milovníci iPhone napíšou cololiv ale trochu nad tím přemýšlejte.

Comments are closed.