EU, Evropská unie

EU všechny překvapila. Ledničku, TV a telefon vám budou muset opravit i po záruce

  • Opravy výrobků i po dvouleté záruce
  • EU přichází s novými pravidly

Evropská komise vychází vstříc běžným spotřebitelům. Prostřednictvím tiskové zprávy oznámila vznik nových pravidel, které výrobcům ukládají povinnost nabízet opravy výrobků, jako jsou pračky a televizory, i po uplynutí záruky, a to do pěti až deseti let od prodeje. Nový zákon se bude zpočátku vztahovat na bílou techniku. V budoucnu se však rozšíří i na chytré telefony, tablety a počítače.


Nepřehlédněte: Na stará kolena znovu do autoškoly? EU plánuje, že zpřísní držení řidičáku pro seniory


EU představila nová pravidla týkající se oprav výrobků

Nedávný průzkum Eurobarometru ukázal, že 77 % Evropanů se chce aktivně podílet na boji proti změně klimatu. Přesto mnoho nefunkčních výroků končí v koši, což má v EU za následek 35 milionů tun odpadu a 261 milionů tun emisí skleníkových plynů ročně. Odhaduje se, že ztráty spotřebitelů, kteří se rozhodnou pro výměnu místo opravy, dosahují téměř 12 miliard ročně.

„V posledních desetiletích byla často upřednostňována výměna před opravou, kdykoli se výrobek stal nefunkčním, a spotřebitelé nebyli dostatečně motivováni k tomu, aby své zboží po uplynutí zákonné záruky opravili,“ píše se na stránkách Evropské komise. „Nový návrh usnadní a zefektivní náklady spotřebitelů na opravy namísto výměny zboží. Větší poptávka navíc podpoří opravárenské odvětví a bude motivovat výrobce a prodejce k rozvoji udržitelnějších obchodních modelů.“

Oprava telefonu
Zdroj: PR MEDIA / Unsplash

Oprava ledničky do 10 let od prodeje

„Návrh zajistí, že bude opraveno více výrobků v rámci zákonné záruky a že spotřebitelé budou mít snazší a levnější možnosti opravy výrobků, které jsou technicky opravitelné (např. vysavačů nebo brzy tabletů a chytrých telefonů), když vyprší jejich zákonná záruka nebo když zboží již není funkční v důsledku opotřebení,“ tvrdí zpráva.

Návrh upravuje pravidla pro záruční i pozáruční servis. V rámci záruky stanoví, že prodávající je povinen zařízení opravit namísto výměny za nové. Výjimkou jsou případy, kdy náklady na opravu zařízení převyšují náklady na opravu nového zařízení; v takovém případě bude možná výměna za nové zařízení.

„Návrhem se zajistí, že se spotřebitelé budou mít vždy na koho obrátit, pokud se rozhodnou opravit své výrobky, a zároveň se podpoří výrobci, aby rozvíjeli udržitelnější obchodní modely,“ uvádí zpráva.

Z nového návrhu EU vyplývá, že po uplynutí dvouleté lhůty budou muset výrobci stále nabízet opravy svých produktů, a to buď zdarma, nebo za malý poplatek. Evropská unie také plánuje spustit online službu, která spotřebitelům pomůže najít opraváře s odpovídající odborností v místě bydliště.

Zdroj náhledové fotografie: Alexey Larionov / Unsplash, zdroj: europa.eu

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Velmi přínosné a jsem míč rád,že se k tomuto kroku odhodlali, je to velmi potřebné již pro udržitelnost země,aby se mohla vzpamatovat z toho množství škodlivých látek a obrovského množství odpadu…. Je třeba toto dobré zpracovat a velmi rychle s pružně nastavit a spustit

Comments are closed.