Vlak, Maglev

Čína je zase o krok před námi. Na jejich železnice vyjel první vlak z uhlíkových vláken

  • Čínská firma postavila první vlak z uhlíkových vláken na světě
  • Nabízí nižší spotřebu a méně opotřebovává koleje
  • Přitom dokáže vyvinout rychlost až 140 km/h

Byť se to tak nemusí na dálku jevit, Čína se snaží (alespoň v některých ohledech) snížit svou uhlíkovou stopu. Jednak například přímou podporou a dotacemi na elektrické vozy. A pak také protežováním železnic nové generace. Technologickou hvězdou je aktuálně jejich „uhlíkový vlak“ Carbon Star Rapid Transit.


Nepřehlédněte: Američané mají velkolepé plány. NASA chce na Měsíci postavit levitující robotický vlak


Čína má uhlíkový vlak

Speciální vlak jménem Cetrovo 1.0, též Carbon Star Rapid Transit, byl nedávno představen v Čching-tao v provincii Šan-tung, na východním pobřeží Číny. O co vlastně jde?

Tento futuristický vlak se může pochlubit významnými výhodami oproti svým konvenčním ocelovým protějškům a slibuje cestujícím plynulejší, ekologičtější a celkově efektivnější jízdu.

Docílit toho chce zpracováním z uhlíkových vláken. Vozy vlaku jsou díky tomu lehčí, s čímž se pojí hned několik výhod: nižší spotřeba energie a menší opotřebení kolejí. Výrobce dokonce uvádí, že vlak z uhlíkových vláken je o 25 až 50 % lehčí než běžní oceloví konkurenti.

Deník South China Morning Post informuje o tom, že nový vlak snižuje spotřebu energie na železnicích o 7 %. To se zdá jako zanedbatelné číslo, připomeňme ale, že Čína má skoro 1,5 miliardy obyvatel, jenom v provincii Šan-tung žije 101 milionů lidí. To je čtvrtina všech obyvatel Evropské unie.

Vlak
Zdroj: MARIOLA GROBELSKA / Unsplash

Nižší spotřeba, vyšší rychlost

Nespornou výhodou uhlíkového vlaku Cetrovo 1.0 je také rychlost. Přestože se to může jevit jako překvapení, průměrná rychlost čínských vlaků je pouze 80 km/h; nepočítají se sem samozřejmě rychlovlaky. Naproti tomu Cetrovo sviští až 140 km/h.

Pro srovnání, průměrná rychlost českých vlaků je 90 až 100 km/h. U oblíbeného Pendolina Českých drah (nejrychlejší vlak na českých železnicích) je průměrná rychlost 111 km/h, v některých úsecích však může zrychlit až na 160 km/h. To je maximum.

Společnost Qingdao Sifang Rolling Stock, která za uhlíkovým vlakem stojí, není žádný zelenáč. Založena byla v roce 1900 a jde o jednoho z největších výrobců kolejových vozidel v Číně. A nakoukla i do zahraničí – v roce 2014 naplnila zakázku na vozy metra v americkém Bostonu.

Zdroj náhledové fotografie: qq469717806 / Pixabay, zdroj: Interesting Engineering

Total
0
Shares
4 komentářů
  1. Čínská agitka. Opět někdo čte informace z Číny, vydané v angličtině, jako tiskovou zprávu a ne jako propagandu. Ve srovnání s našimi železnicemi jsou napřed i mnohé jiné státy. Ale jestli v Číně postavili nějaký prototyp, který se zítra někde rozpadne, shoří nebo vybuchne s pěti sty lidmi na palubě, už se nikdy nedozvíme. Taky bych si dával velký pozor na to, zda je něco z uhlíkových vláken, dokud to neviděl někdo nezávislý. Spíš bych to viděl ocelovou konstrukci s epoxidem pokrytým fejkovou carbonovou fólií. Problém vlaků v Číně je, že se tratě staví na efekt odnikud nikam a tak nekvalitně, že občas nejde mezi tím odnikud nikam ani pendlovat. Vlastně se hodí jen na období svátků, kdy se musí povinně celá Čína vydat za rodinou, a na dovolenou, kdy se všichni vydají na výlet, aby pak někde stáli celý den frontu.

    1. A nebo jsou opravdu před námi v mnohých věcech, ale západ si to pořád odmítá přiznat…. taky varianta 🙂

    2. Čína má svoji orbitální stanici. Sebrala vzorky z odvrácené strany měsíce. V čem máš problém?

  2. Má to drobný háček – umíme dávno udělat vlaky lehčí, jenže to neděláme a víme proč. Lokomotiva potřebuje trakci a musí být prostě těžká. Zároveň při vysoké rychlosti a bočním větru hrozí překlopení vagónů. Vlak lze odlehčit hliníkem a laminátem, když je to potřeba a typické je to třeba pro nás dobře známý Leoš a jeho Flirt.
    Tenhle vlak byl možná sestrojen pro nějaké specifické tratě přímo v Číně, kde se nejezdí rychle a většina tratě vede v nějakém zákrytu a v tunelech.

Comments are closed.