StarTram

Budeme do vesmíru cestovat výtahem? Žádná utopie, Japonci chtějí jeden postavit do roku 2050

• Stane se nápad ze sci-fi filmů realitou?
  • Japonská firma Obayashi je přesvědčena, že ano
  • Do vesmíru jednoho dne možná budeme cestovat výtahem

Budoucnost máme na dosah. Dokládá to ambiciózní projekt japonské firmy Obayashi, která oznámila, že do roku 2050 postaví výtah do vesmíru. Sloužit bude k přepravě astronautů a nákladu na orbitu, a to za zlomek ceny, než je tomu dnes.

Nepřehlédněte: Vozítko NASA Perseverance si na Marsu našlo kamaráda. Černý pasažér se od něj nehne na krok

Proč stavět vesmírný výtah?

Představte si dlouhé lano spojující Zemi s vesmírem, které nás za zlomek nákladů vynese na oběžnou dráhu a rekordní rychlostí dostane k jiným světům. To je základní myšlenka vesmírného výtahu.

„Vědci odhadují, že místo šesti až osmi měsíců potřebných k cestě na Mars by nás tam vesmírný výtah mohl dostat za tři až čtyři měsíce nebo dokonce za pouhých 40 dní,“ píše server Bussines Insider. Koncept vesmírného výtahu není nový, zkonstruovat něco takového je ale zatím nad lidské síly.

Přestože stále zbývá překonat řadu technických překážek, včetně potřeby nových materiálů (například materiál potřebný pro stavbu výtahu musí být stokrát pevnější než ocel), japonská společnost Obayashi věří, že vesmírný výtah postaví.

Podle japonské vize by měl sahat až do výšky 96 000 kilometrů, kde bude propojen s orbitální stanicí, která se bude nacházet na geostacionární oběžné dráze, 36 000 km nad povrchem Země. Ve výšce 96 000 kilometrů pak konstruktéři spojí orbitální stanici s protizávažím.

Ascensio, výtah
Zdroj: NASA

Výrazně zlevní cesty do vesmíru

Jedním z nejatraktivnějších rysů japonského konceptu je cena. V současné době stojí jediný start rakety Falcon 9 67 milionů dolarů. Vesmírný výtah by v dlouhodobém horizontu tuto částku snížil na pouhých 57 dolarů na kilogram.

Podle expertů společnosti Obayashi bude možné futuristický dopravní systém vybudovat díky objevům v oblasti nanotechnologií. Yoji Ishikawa, vedoucí výzkumu a vývoje, pracuje se svým týmem na článcích, které budou stokrát pevnější než ocel. „Zatím nedokážeme postavit dostatečně dlouhý kabel. Dokážeme vyrobit jen nanotrubičky dlouhé tři centimetry, ale potřebujeme jich mnohem víc,“ vysvětlil médiím.

Pokud by se jednoho dne vesmírný výtah skutečně podařilo vytvořit, šlo by o velice levný a rychlý způsob transportu lidí či zásob do kosmu. Zatím jde bohužel o hudbu budoucnosti, ale japonský projekt ukazuje, že se blýská na lepší časy.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: ABC, Bussines Insider, Science Alert