Elektromobil

Bezdrátové dobíjení je budoucností elektromobilů, myslí si technický šikula. Jsou ale připraveny technologie?

  • Blíží se doba bezdrátového nabíjení elektromobilů?
  • Jsou lidé, kteří věří, že ano
  • Problémem zůstávají nedostupné technologie

Hračička Matt Ferrell je čistou energií doslova posedlý, jak dokazují mnohá videa na jeho YouTube kanále. Možná si vzpomenete na klip, kde diskutuje o tom, jaká je ve skutečnosti efektivita solárních panelů po čtyřech letech, nebo na epizodu, kde vysvětluje, jak funguje písková baterie vyrobená z obnovitelných zdrojů, která je levná a energii uchová po dobu několika měsíců.


Nepřehlédněte: Elektromobil Tesla v garáži předělali na tank. Teď němečtí kutilové chtějí, aby se v něm svezl Elon Musk


Bezdrátové nabíjení

V nejnovějším videu se vrací znovu na scénu a ve své show tentokrát rozebírá, proč může být bezdrátové nabíjení právě budoucností elektrických vozidel. Ferrell říká: „Myslete na to a představte si, jak pohodlné a praktické by to bylo.“

Jaké další výhody ale technologie bezdrátového nabíjení elektromobilů (elektrických vozů) nabízí a jak přesně funguje? Je v plenkách, nebo se rozvinula natolik, aby se brzy stala mainstreamovou? Kdo jsou klíčoví hráči v oboru a jaký je jejich nejnovější progres? Zažije tento sektor exponenciální boom?

Ferrell se všechny tyto zásadní otázky snaží zodpovědět svým typicky jasným myšlením a užitečnými ilustracemi vysvětlujícími mnoho výhod a málo nevýhod bezdrátového nabíjení elektromobilů.

Podívejte se na video a rozhodněte, zda může být bezdrátové nabíjení skutečně budoucností elektromobilů, nebo jen přechodnou módou, která se nikdy nedočká masového uplatnění.

 

Siemens s WiTricity pracují na řešení

Bezdrátovým přenosem energie do elektromobilů se vážně zabývá společnost WiTricity, jejímž investorem se nedávno stal Siemens. Firma už dříve ukázala podložku (uvidíte ji ve videu) umístěnou na zemi nebo v zemi, která si vyměňuje energii s přijímací cívkou připevněnou na spodní straně elektromobilu. Výhodou je, že součástí tohoto řešení nejsou žádné pohyblivé součásti ani fyzické konektory. Prostě jednoduše zaparkujete, odejdete a vrátíte se k dobitému vozidlu.

V současné době, pokud chcete elektrický vůz nabít, musíte využít služeb dobíjení stanice, ze které do elektromobilu vede kabel se speciální koncovkou. Auto je tedy ke stanici fyzicky vázáno, podobně jako když tankujete pohonné hmoty (benzin/naftu) do vozidel se spalovacím motorem. Právě toto omezení chtějí společnosti Siemens a WiTricity do budoucna změnit.

Zdroj náhledové fotografie: chuttersnap / Unsplash, zdroj: IE

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Tragická účinnost přenosu (transformace) energie vzduchem. Proto byly vynalezeny transformátory, kde není v jádře vzduchová mezera a samotné jádro je z plechů navzájem izolovaných (pro zamezení vířivých proudů) a s vysokou permeabilitou. Což vzduch není ani omylem. Ještě tak to trochu funguje u nabíjení zubního kartáčku, nebo mobilu (neptejte se na účinnost).

Comments are closed.