iPhone 15 Pro Max

Applu se to povedlo – iPhone 15 Pro Max je malá herní konzole! Co teď s tím?

  • Vyzkoušeli jsme Resident Evil Village na nejvýkonnějším smartphonu od Applu
  • Zařízení má dostatek výkonu na hraní AAA titulů
  • Otázkou je, jestli jde o novou herní platformu, nebo nikoliv

Strávil jsem nějaký čas s telefonem, na kterém běžela hra Resident Evil Village. Mel jsem k dispozici jen iPhone a herní ovladač k Xboxu. Pro začátek shrnu mé poznatky v několika odstavcích, poté se pokusím zamyslet nad tím, jaký bude další vývoj. Už teď však mohu prozradit, že jestli tuhle šanci uchopí herní vývojáři za správný konec, může to otevřít zcela nové možnosti snad nejdynamičtěji se rozvíjejícímu odvětví zábavního průmyslu.


Nepřehlédněte: iPhone 15 Pro Max je supervýkonná mašina do kapsy. Může ohrozit pozice herních konzolí?


Plynulost a grafika

Donedávna byl docela dobrým argumentem, proč stojí telefonu trochu bokem herního trhu, jejich malý výkon. On dnes není problém dělat výkonné čipy, on je spíš problém je pak nějak rozumně chladit. Apple způsobil malou revoluci se svými extrémně efektivními M procesory v noteboocích a stolních počítačích a podobně na tom je i u svých smartphonů. Hraní Resident Evil Village není, a to přiznám na rovinu, absolutně plynulé.

Resident Evil Village
Zdroj: FONETECH.CZ

Kdo čeká stabilních 60 fps, bude zklamaný. Můžeme se bavit o zhruba 30 až 40 snímcích za sekundu v náročnějších scénách na střední nastavení. Hraní při 50 až 60 fps bude vyžadovat snížení rozlišení až na 1 560 × 702 pixelů, přičemž maximum je 2 976 × 1 290 px.

Pro plynulé hraní jsem si našel optimální nastavení, které lze vidět na obrázku výše. Méně zhýčkaní hráči, uvyklí třeba nižšímu frameratu slabšího Xboxu, možná ponechají rozlišení vyšší a obětují část plynulosti na oltář grafického zážitku.

Resident Evil Village
Zdroj: FONETECH.CZ

Vizuálně je rozdíl znát, ale nejnižší nastavení rozlišení plynulosti skutečně pomůže, stejně jako snížení detailů samozřejmě. Nižší rozlišení oko pozná bezpečně (viz. obrázky níže), úbytek detailů stínů nebo efektů daleko hůře, což je „výhoda“ malé obrazovky. Mimochodem s přepínáním mezi rozlišeními má titul dost problémy a obvykle při tom zamrzne, což přičítám časovému tlaku při vývoji a horší odladěnosti.

Resident Evil Village
Zdroj: FONETECH.CZ

Výdrž iPhonu při hraní

Z tohoto jsem měl, přiznám se, docela velké obavy. Představa, že si vycucnu akumulátor během dvou hodin byla trochu lichá. Přesně za hodinu strávenou ve hře jsem zaznamenal pokles z 84 % nabití baterie na 59 %, tedy úbytek 26 % za hodinu, kdy jel čipset na limitu svých možností. To nám dává něco ke čtyřem hodinám při plném nabití, což není špatné!

Zahřívání iPhonu při hraní

Telefon jsem měl celou dobu v krytu, takže jsem trochu zhoršil chladicí schopnosti, i přesto však bylo možné zařízení držet bez problémů v ruce. Ano, teplota se zvedla, ale ne na takovou úroveň, abych měl strach, že se to negativně projeví třeba na akumulátoru (těm teplo vyloženě vadí a snižuje to jejich životnost).

Hratelnost

Další má obava se týkala velikosti displeje a s tím spojených komplikací. Bude mě hra umět vtáhnout? Nebudu mít problémy rozpoznat, co se vlastně na displeji odehrává? 6,7 palců je totiž super na procházení webu, čtení textů a obecně konzumaci obsahu. Ale hraní?

Popravdě to nebylo tak strašně, po chvíli jsem si zvykl a jako důkaz vtažení do děje beru fakt, že jsem se u Resident Evil Village skutečně bál. Kdybych měl k dispozici nějaký z gamepadů, do kterých se telefon přímo vloží, bylo by to ještě o stupeň lepší. A samozřejmě když si někdo iPhone propojí s televizí a vyvalí se s ovladačem na gauči, budete to ještě úplně jiná káva.

Resident Evil Village
Zdroj: FONETECH.CZ

Na první pokus super

Kdybych to měl nějak shrnout, tak největší problém Resident Evil Village je nic moc optimalizace. Je to znát už při zmíněném přepínání rozlišení, které z nějakého důvodu dělá problémy. Některým hráčům hra padala, to se mi popravdě nestalo ani jednou, nestabilní framerate je však malinko obtěžující, což mě přinutilo změnit rozlišení na to skutečně minimální.

Na první pokus portovat s velkou pompou hru, která běhá na výkonných konzolích, na smartphone, to však rozhodně není špatné. Být fanouškem žánru, tak mi to za těch 419 korun možná i stojí a klidně bych byl schopen se tím třeba na dovolené po večerech zabavit.

Resident Evil Village
Zdroj: FONETECH.CZ

Co přinesou zítřky?

Aktuálně jsme v jakémsi zlomu. Apple udělal první krok, nabídl skvělou platformu. Další chystané hry mají také zvučná jména a měly by vyjít ještě letos, konkrétně se jedná o Assassin’s Creed Mirage a Death Stranding. Na obojí jsem extrémně zvědavý, protože tato trojice bude určovat budoucí směr.

Prodeje musejí přinést alespoň nějaké zisky, případně pokrýt náklady na port pro iPhone, jinak se další vydavatelé přidávat nebudou. Co mě však malinko mrzí, je absence jakékoliv závodní hry.

Vždyť ty se na mobilních zařízeních hrají nejlépe a dle mého názoru se pro ně hodí mnohem víc než příběhové tituly stavěné tak, abychom u nich proseděli několik hodin v kuse. Uvidíme, možná nepotrvá dlouho a roztrhne se pytel s oznámeními nových a nových AAA titulů. Potenciál té placky s displejem je obrovský, jenom ho využít…

Zdroj náhledové fotografie: FONETECH.CZ, zdroj: vlastní

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Pekna blbost, jak uz jsem rikal u vidani, nikdy to jako konzole ani pc nebude… nema to chlazeni a baterka , ktera tento vykon ma udrzet pujde po par hodinach takoveho vykonu do p….. . Iphonari by se meli probudit ze sveho mokreho snu a uvedomit si jak nejvykonejsi mobily urcene primo na hrani, ne jako tento nesmysl, vypadaji po pul roce hrani. Jsou na vyhozeni… takze uz ted se ukazuje , ze to je proste blabol par hlupaku…

Comments are closed.