Elektrokolo

Vyrobili první elektrokolo bez baterie, které jezdí a hodí se i do vašeho města

  • Elektrokolo, které nepotřebuje baterii?
  • Ve Francii jedno takové prodávají

Elektrokola jsou dnes v módě. Problémem u nich však je, že nejsou vůbec levná. Při výrobě baterií se navíc spotřebovává velké množství přírodních zdrojů, jako je lithium a prvky vzácných zemin. Francouzský podnikatel Adrien Lelièvre však přišel s průkopnickým a udržitelným řešením. Navrhl elektrokolo s názvem Pi-Pop, které baterie nepotřebuje, místo nich využívá superkondenzátory.


Nepřehlédněte: První nahrávka nebeské hudby: Poslechněte si, jaké zvláštní zvuky vydává Slunce


Elektrokolo bez baterie

„Systém se nabíjí při pohodové jízdě a při brzdění kola. Pak se energie vrací zpět, ve chvíli, kdy je potřeba,“ říká ředitel společnosti STEE Lelièvre.

„Zjednodušeně řečeno, superkondenzátor ukládá energii elektrostatickým způsobem nebo pomocí pomalu se pohybujícího náboje. Naproti tomu lithiová baterie se zásobuje energií díky chemické reakci. Jinými slovy, superkondenzátor může zásobit a uvolnit energii velmi rychle, když je potřeba, například během náročnějšího stoupání či při dlouhé jízdě.“

Lelièvre odhaduje, že pomoc, kterou jezdci superkondenzátory poskytují, stačí na to, aby zvládl překonat převýšení 50 metrů, pokud se kolo předtím nabije na rovině, takže je podle něj vhodné pro přibližně 80 procent evropských měst.

Další výhodou je, že není nutné čekat, než se kolo nabije (nepotřebujete elektrickou zásuvku). Šéf STEE také tvrdí, že životnost superkondenzátoru se pohybuje od 10 do 15 let ve srovnání s pěti nebo šesti lety u standardní lithiové baterie.

Unikátní vynález z Francie boří zažité mýty o bateriích

Koncept superkondenzátoru není sám o sobě žádnou novinkou; první superkondenzátory byly vyrobeny již koncem 70. let dvacátého století. Dnes se běžně používají ve fotovoltaických systémech (např. solárních panelech), digitálních fotoaparátech a některých hybridních nebo elektrických vozidlech pro zlepšení výkonu.

Kolo – nyní již třetí generace – se v současné době montuje v Orléansu a má hmotnost pouze 20 kilogramů. Pro Lelièvra bylo důležité, aby se kolo vyrábělo v jeho rodné Francii. 

V současné době společnost STEE vyrábí sto kol Pi-Pop měsíčně, ale v příštím roce už má ambice produkovat tisíc těchto kol každý měsíc. Cena elektrokola je stanovena na 2 450 eur, v přepočtu asi 60 tisíc korun.

Zdroj náhledové fotografie: KBO Bike / Unsplash, zdroj: Euronews

Total
0
Shares
2 komentářů
  1. Při té hmotnosti je to hovadina. Dnešní e-biky 20kg budou mít baterii aspoň 500Wh = v rámci městského kola na téměř 100km. Nabít 1x denně doma není problém.

    1. praktický test uvedeného “zázraku” jsem zatím nikde nenašel, na mě tak popsané kolo působí jako doposud neviděné perpetuum 🤣

Comments are closed.