Senior, řidičský průkaz

V důchodu znovu do autoškoly? EU počítá s tím, že zpřísní držení řidičáku pro seniory

  • EU chce bezpečnější silnice
  • Starší řidiči budou muset možná na testy

Může se stát, že řidičský průkaz nebude platit doživotně. Evropská unie zvažuje výrazné zpřísnění pravidel. Senioři budou muset znovu skládat řidičské zkoušky, informuje německý Bild.


Nepřehlédněte: NASA zatrnulo! Teleskop Jamese Webba se v hlubokém vesmíru potýká s poruchou senzorů


Budeme muset znovu do autoškoly?

Řízení ve vyšším věku by mělo být spojeno s vyšší mírou odpovědnosti. Evropská unie navrhuje, aby se v budoucnu povinně kontrolovala způsobilost řidičů. Lidé starší 70 let by museli prokázat své řidičské schopnosti v autoškole.

Minimum smrtelných nehod v rámci evropské sedmadvacítky, s tím počítá ambiciózní cíl Bruselu, který chce splnit do roku 2050. Návrh počítá s tím, že se do roku 2030 počet obětí na silnicích sníží na polovinu, což by znamenalo přibližně 10 000 úmrtí ročně. Pro srovnání, v roce 2022 zemřelo na silnicích členských států EU celkem 20 600 osob.

Jedním z opatření, které EU diskutuje, je zpřísnění podmínek pro důchodce. V České republice už jistá omezení pro seniory platí: První povinná lékařská prohlídka dle vyhlášky o zdravotní způsobilosti (č. 277/2004 Sb.) k řízení motorových vozidel čeká každého řidiče seniora nejdříve šest měsíců před dovršením 65 let, nejpozději v den jeho 65. narozenin.

Následuje prohlídka v 68 letech a dále se pak opakuje každé dva roky (tedy v 70 letech, 72 letech, 74 letech věku atd.). Pokud by některý senior zákon ignoroval a řídil dále bez platné lékařské prohlídky, vystavuje se riziku odebrání řidičského průkazu.

Senior, řidičský průkaz
Zdroj náhledové fotografie: Freepik / Freepik

Bezpečnější silnice

Plán EU však stanoví, že všichni senioři, kteří dosáhnou věku 70 let, by měli být v budoucnu schopni prokázat, že jsou způsobilí řídit, a to konkrétně každých 5 let. Zatím však není zcela jasné, jak by měly nové testy pro lidi v důchodovém věku vypadat.

Lékařská prohlídka, písemný test a jízda s policistou by pro seniory nemusely být nutné, ale nakonec se každá země bude muset rozhodnout sama. Pro příklad však nemusíme chodit daleko: Například v Německu už autoškoly poskytují speciální kurzy pro seniory.

Zdroj náhledové fotografie: prostooleh / Freepik, zdroj: Bild

Total
0
Shares
31 komentářů
  1. Jděte do řiti ,bourají mladí a ožralí . Věk nic neznamená spíše starší řidiči jsou zodpovědnější

  2. Za chvíli nán bude EU nařizovat jak si máme utírat prdel a kdy můžeme jít spát !!!

    1. tak,že celé EU bude chodit do autoškol to bude legrace

  3. To zase někdo potřebuje nějakému příbuznému naplnit autoškolu. Jezdím celý život jako profesionál na školení chodím každý rok. Myslím že nejvíce bourají ožralove,feťáci a mladí řidiči. Nevím proč bych měl v 70 končit s řízením?

  4. Hlavně,že mladí berou drogy a chlastají potom sednou za volant a je z toho katastrofa. ale svede se to na důchodce. Oni už neví jak by nám ten život zpříjemnili.

    1. Pro mladé:
      To co jsme My, budete i Vy.Dnes můžete rozhodovat i o svém stáří. Uteče to jako voda.

    2. Presne tak mladi silna aura jezdi bezohledne vsecko svadet na duchodce at se podivaj na statistiku kolik duchodci udelaj nehod a kolik mladosi sfetovani a podobne

  5. O další důvod více zrušit EU a všechny vyžírky, kterí místo aby nám sloužili, tak se k nám chovají jako k retardovaným dětem.
    Orwel by řekl-vždyť jsem vám to říkal

  6. No protože starší zodpovědní řidiči překáží na silnici rychlým frajirkum.

  7. Doba hlásá: oskubej bližního svého i ostatní. Kdo z toho bahna vyplave je vyvolen. Nicméně bude umravnėn dlouhou rukou RVHP, pardón EU. Chce se mi zvracet

  8. Já bych byl přísnější , v šedesáti bych zavedl povinné kontroly, zda je člověk schopen ještě pracovat a pokud né ,tak automaticky do důchodu! 🙂

  9. Debilové nevědí že praxe je víc jak nějaké učení

  10. EU ať už jde do pr…e.Vymýšlí samé hovadiny.

  11. Opravdu, nestačíme žasnout co se ještě v hlavách úředníků v Bruselu zrodí. Ze své dlouholeté řidičské praxe vím, že skutečně nejrizikovější řidičí jsou mladí a většinou movitější řidiči v nadupaných strojích luxusních značek aut a motocyklů. Na druhou stranu, řidiči senioři jezdí někdy velmi opatrně a i pomaleji. Často je jim zato těmi mladšími spíláno a poukazuje se na nejistotu při řízení. Myslím, že není pravdou, že senioři jsou největší hrozbou i když jsou stejně jako mezi ostatními lidmi vyjímky.

  12. Kolika procenty se řidič nad 70 let podílí na smrtelných nehodách?

  13. Pokud vím, bourají jen mladí v BMW, nepřiměřená rychlost, spíš bych omezil po autoškole a věku výkon auta,..další věc,už vidím jak důchodce bude platit z almužny autoškolu, poslední věc, jděte všichni do řiti

  14. Nebylo by lepší uzákonit pro některé velmi vitální důchodce povinnou eutanazii? Tím by všechny problémy, které zde probírá EU byly vyřešeny!

  15. Kdy EU bude pro občany evropských narodnosti.? Nedělají nic jiného než vymýšlejí hovadina za velké platy v €.
    Neustále se pak mluví co a jak v USA. Ale tam se jezdí a řídí do doby kdy je člověk schopny sednou a řídit. Nevadí že je mu 92 let, prostě si jede do obchodu pro rohlík 30km rychlosti a nikdo ho nebuzeruje. A EU? Vymyslí jen jak naštvat a to slušně řečeno občany. Promiňte, ale ani za totality nebylo tolika omezení, špehování a příkazů co je teď. Bez EU se ani neuprdneme.

  16. Spíš by se měli zaměřit na mladé FRAJÍRKY,kteří si myslí že jim patří celá silnice.

  17. Neustálé urážky, napadání seniorů. Místo pomocí, pochopení a úctě ke stáří, tím se vyznačuje dnešní doba. Smutné je že se k tomu propůjčí i vládní instituce!
    Příklad z USA, 90 letý senior vezl na dialýzu svého 65 letého syna. Bohužel překročil rychlost o 5 mil. Místní soudce se mu ještě omluvil a řekl že je správný otec

  18. Důchodci se vozí k doktorům a po ošetřeních sami, až jim seberou papíry, tak zdravotnictví zkolabuje…

  19. Velmi ubohé.Veká větsina seniorů jezdí tak akorát k lékařům a na nákup velmi krátké vzdálenosti z vlastí zkušenosti vím když dodržuji dopravní předpisy jsem za debila je mi 72 let a ještě jsem nezavinil dopravní nehudu a na pokutách jsem zaplatil cca150kč a to v mladém věku takže kdo vytváří nehody.

  20. Padesát let za volantem jako profesionál,jedna pokuta za to,že jsem neměl zástěrky na voze,když byly ještě povinné,každý rok přezkoušení,u firmy kde jsem byl zaměstnán 15 let,každý rok psychologické vyšetření ve vlastní labotatoři.Když jsem začal podnikat,opět jsem musel mít psychlogické vyšetření,u psychologa který určil magistrát,stálo to 5000 Kč,to co ted´zažívám na silnici,nemohu pochopit,jak je možné,že jsou to držitelé řidičského průkazu,a proto by mělo platit pravidlo,nejdřív psychologické vyšetření,a na základě vyšetření řidičský průkaz.Ale hlavně vymyslet jak ty důchdce dostat ze silnic.Já bych začal v Senátu,tam jsou rezervy,a stojí to nemalé finanční prostředky,většina by měli podstoupit test způsobilosti,protože návrhy na naše omezení skončí u nich,jestli to projde,nebo ne.

    1. Ono se totiž jaksi jedná o ně. Nebojte, taky se dočkáte (věku, ne důchodu), tedy snad ……

  21. Myslím si že dnešní vláda chce úplně znemožnit normální žití důchodcům, poslouchá EU a vypadá to tu jak za socialismu kdy jsme poslouchali SSSR. Berou nám peníze z důchodu, chtěli by aby jsme dělali do smrti a vezmou nám řidičák, jak potom máme jezdit do práce. Jsou to smejdi, sobě přidají a důchodcům vezmou.

  22. Je mi sedmdesát tři roků, jezdím skoro denně a ještě jsem neměl nehodu. Celkem jezdím dle dopravních předpisů a když je devadesátka, tak jedu devadesát a vadí mi řidiči, kteří jedou sedmdesát. Myslím si, že způsobilost k jízdě má určit lékař. Policista je na to aby každý dodržoval dopravní předpisy a ne nějaký úředník z EU.

Comments are closed.