Elektromobil

Tohle je senzace! Studenti prolomili čtyřminutovou bariéru v rychlonabíjení elektromobilů

  • Rychlé dobíjení baterií v elektromobilech?
  • Díky nové technologii žádný problém!

Tým více než 30 studentů z Technické univerzity v nizozemském Eindhovenu vyvinul technologii, která umožňuje nabíjení baterií v elektromobilech za méně než čtyři minuty. Upozornil na to server New Atlas.


Nepřehlédněte: Nerozbalený první iPhone se vydražil za pohádkové peníze. Majiteli ležel roky ve skříni mezi pyžamy


Rychlé nabíjení elektromobilů

Před několika lety spojilo deset studentů z TU/e své síly a založilo startup InMotion s cílem, že postaví technologicky vyspělý závodní elektromobil, který by se mohl zúčastnit vytrvalostního závodu 24 hodin v Le Mans.

Při vývoji jednoho z prototypů závodního elektrického vozu se týmu podařilo nabít jeho akumulátor na 80 % kapacity za 12 minut. To však studentům nestačilo a proto se pustili do práce, aby tento čas výrazně zkrátil. Protože při rychlém nabíjení vzniká velké množství odpadního tepla, museli najít způsob, jak zabránit rychlé degradaci článků baterie během procesu rychlého nabíjení.

„Vyvinuli jsme inovativní technologii chlazení na úrovni modulů, kdy byly mezi moduly s články umístěny chladicí desky naplněné chladicí kapalinou,“ uvedla vedoucí týmu Julia Niemeijerová. „To nám umožnilo odvést velké množství tepla. Pokud chcete co nejefektivněji odvádět teplo z akumulátorové sady, chcete chladit co nejblíže k článkům. Proto jsme vyvinuli metodu, která umožňuje chlazení na úrovni článků, přičemž mezi jednotlivými články proudí skutečná chladicí kapalina.“

Elektromobil
Zdroj: Malte Helmhold / Unsplash

Minimální degradace článků

Výsledkem 24hodinového zátěžového testu této neobvyklé sestavy byla minimální degradace baterie, přičemž bateriový modul s kapacitou 29,2 kWh ujel na jedno nabití přibližně 250 kilometrů.

Sada je dimenzována na 322 kW rychlého nabíjení a tým InMotion ji dokázal dobít za 3 minuty a 56 sekund, což by mohlo otevřít cestu k superrychlým zastávkám v boxech. Prototyp vozu a jeho rychle se nabíjející baterie budou příští rok podrobeny rozsáhlejšímu testování s cílem předvést tuto technologii v příštím závodě 24 hodin Le Mans. Nově navržená chladicí architektura by však mohla znamenat velké věci i v oblasti běžných elektromobilů.

Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: New Atlas

Total
0
Shares