LiquidPiston

Rotační „obrácený“ Wankelův motor je pětkrát výkonnější než diesel. Má velikost basketbalového míče

  • LiquidPiston hlásí vývoj přelomového motoru  
  • XTS-210 má velikost basketbalového míče a vysoký výkon

Výrobce LiquidPiston tvrdí, že jeho nový motor XTS-210 řeší problémy s účinností, mazáním a typem paliva, které trápí rotační motory Wankel. „Tento přeplňovaný, kapalinou chlazený dvoutaktní motor má pětkrát vyšší výkon než vznětový motor stejné velikosti nebo hmotnosti a třikrát vyšší točivý moment,“ píše odborný server New Atlas.


Nepřehlédněte: Umělá inteligence není nepřítel, je to náš potomek. Posune nás na úroveň bohů, říká expert


Motor XTS-210

XTS-210 je určen pro vojenské, komerční a letecké využití, má velikost basketbalového míče, hmotnost 19 kilogramů a objem 210 kubických centimetrů. „Poháněn může být různými palivy včetně nafty a petroleje/leteckého paliva.“

Výrobce uvádí, že dosahuje výkonu přibližně 20 kW a točivého momentu 29,4 Nm, a to při 6 500 ot/min. Pro srovnání, dieselový motor Kohler KDW1003 E536A, který je přibližně pětkrát větší a více než čtyřikrát těžší, dosahuje 18,8 kW a 63 Nm.

XTS přitom používá pouze dvě základní pohyblivé části: rotor a hřídel. Jak funguje? Wankelovy motory mají trojúhelníkový rotor uvnitř oválné skříně. Naproti tomu motor s kapalinovým pístem má oválný rotor uvnitř trojúhelníkového pouzdra.

Vezměte tedy vše, co víte o Wankelově motoru, a obraťte to doslova naruby.

LiquidPiston
Zdroj: LiquidPiston

Pětkrát výkonnější než diesel

Wankelův motor má dlouhou, tenkou, pohyblivou spalovací komoru, kdežto XTS ji má stacionární a ke všemu je kulatá. A protože je stacionární (čili nepohyblivá), lze palivo vstřikovat přímo tam, kde to Wankelův motor neumožňuje.

Dvěma hlavními výhodami tu jsou vysoký kompresní poměr a přímé vstřikování – a také pístní kroužky. U Wankelova motoru jsou uvnitř rotoru, pohybují se vysokou rychlostí a „odskakují“, je tedy obtížné je mazat. V XTS-210 jsou stacionární, neodskakují a lze je mazat přímo v místě, kde jsou uloženy.

LiquidPiston se nyní snaží XTS-210 komercializovat na základě smlouvy s americkou armádou v hodnotě 9 milionů dolarů, přičemž první prototyp motoru by měl být k dispozici v roce 2024. Výrobce očekává, že najde uplatnění v přenosných generátorech a (elektrických) bezpilotních letadlech (UAV).

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem LiquidPiston, zdroj: New Atlas

Total
0
Shares
4 komentářů
  1. Motor s kapalinovym pístem 😀 to je zase překlad, radej se na to vyserte když tomu nerozumíte, možná i doslovný překlad by byl kvalitnější

    1. Wankelův motor je třítaktní a všechny tři cykly jsou pracovní. Toho redaktora vyhodit, nebo dát do rubriky kosmetiky.

  2. Ten výkon v článku je blbost, aby to smysl, vždyť má nižší kroutící moment a je vyšší, takže buď je špatně přeloženo nebo špatně popsáno nebo obojí.

    1. Takže mi to napsalo taky blbost, takhle asi vznikl článek, jako vznikl můj komentář 🤣

Comments are closed.