tankování, benzin

Porsche začíná používat vzduch a vodu jako náhradu za benzin. Palivo budoucnosti už tankuje do supersportu 911 Carrera

  • Záchrana pro skvělá a výkonná auta
  • Porsche začíná vyrábět benzin z elektřiny

Éra spalovacích motorů se blíží k závěru a uvědomuje si to i automobilka Porsche. Ikonická německá společnost vyrábějící sportovní vozy před několika dny vůbec poprvé natankovala do jednoho ze svých modelů 911 syntetické palivo vyrobené pouze ze vzduchu a vody. Upozornil na to server Interesting Engineering.


Nepřehlédněte: Baterie elektromobilu budoucnosti se plně nabije za pouhé 3 minuty. Vědci už na ní pracují


Porsche zprovoznilo závod v Chile

V Porsche použili něco, čemu se říká eFuels, tedy tekuté „bezemisní“ palivo vyrobené elektřinou z obnovitelných zdrojů, které má pomoci s dekarbonizací stávajícího automobilového odvětví. První továrna sloužící k výrobě paliva budoucnosti vznikla v chilském Punta Arenas. Proč je umístěna právě zde, má velice dobrý důvod – v dané oblasti vítr fouká prakticky neustále a proto je zde větrná turbína velmi stabilním zdrojem elektřiny.

Výroba syntetického paliva konečně začala

V podniku Haru Oni počítají s tím, že zpočátku vyrobí zhruba 150 tisíc litrů syntetického benzinu. Poté dojde k prvnímu rozšíření výroby na předpokládaných 55 milionů litrů ročně. A zhruba o dva roky později, tedy do čtyř let, se kapacita zvedne na konečných 550 milionů litrů. Porsche plánuje, že bude nové palivo spotřebovávat zatím jen v rámci motosportu, běžným zákazníkům ho nabídne později.

eFuels, take e-palivo, je bez emisí a funguje úplně stejně jako normální benzin. To znamená, že klasické automobily a také hybridní automobily, které využívají kombinaci energie z baterií a paliva, budou moci jezdit i v budoucnu, aniž by jejich majitelé museli přejít na plně elektrický vůz.

Porsche 911
Zdroj: Ajouretravel / Pixabay

„Potenciál e-paliv je obrovský. V současné době je na světě více než 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory. Mnohé z nich mohou jezdit po silnicích ještě desítky let a eFuels nabízí majitelům stávajících vozů téměř uhlíkově neutrální alternativu. Jako výrobce vysoce výkonných a účinných motorů disponuje Porsche v oblasti paliv širokým know-how,“ říká Michael Steiner, člen představenstva pro vývoj a výzkum společnosti Porsche AG.

Baterie pro elektromobil, co se dobije za 3 minuty

Vynález eFuels je dalším důležitým krokem v oblasti ekologických paliv pro automobily. V září tým vědců oznámil novou baterii pro elektromobily, kterou lze plně nabít za méně než tři minuty a která nabízí dvakrát delší životnost než současné baterie, čili až 20 let (psali jsme o tom zde). Generální ředitel společnosti Adden Energy William Fitzhugh říká, že elektromobily musí být cenově dostupné a nabíjet se stejně rychle jako automobily na benzin nebo naftu.

„Úplná elektrifikace automobilového odvětví je jedním z nejvýznamnějších kroků, které můžeme učinit v boji proti změně klimatu. Široké rozšíření elektromobilů však vyžaduje akumulátory, které budou schopny uspokojit různorodé potřeby spotřebitelů a dobíjet se ve srovnatelné době, za jakou tankují vozidla se spalovacími motory.“

Zdroj náhledové fotografie: Engin Akyurt / Unsplash, zdroj: Interesting Engineering, Daily Star

Total
1
Shares
4 komentářů
  1. Opět jeden článek ve kterém je vidět příští cesta automobilismu ale autor si neodpustí fantazírování o tom jak náš svět zachrání elektromobilita. Ekologické žvásty. Baterie se vyrobí z ekologických komponent a surovin. A budou levné 😀 . A dostupné. Největší zlo 21-ního století je náboženství ekologických opatření €U. Jenom blbec si může myslet že něco změní na přirozených změnách teplot planety.

  2. Jo země která má ropu a uhlí,
    Benzín z uhlí to dělali už za druhé světové.
    Nedělejte z lidí blbce .
    Dnešní svět neschopný bez ropy , uhlí, plynu , jaderné energie.

  3. Pro všechny kritiky technologických výzkumů a pokroků: kdyby lidé jako tito vědci, inženýři, vizionáři atd. měli vaše myšlení, tak by jste místo hejtování na netu škrábali klackem po stěně v jeskyni a čekali, až vás sežere něco většího a silnějšího !!!
    Určitě plně rozumíte všemu, co je psáno níže:
    Unikátní technologie baterií Adden Energy vznikla na základě několika zásadních objevů, které učinila výzkumná skupina na Harvardské škole John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences. Počínaje experimentálním a teoretickým objevem omezeného souboru popisu termodynamiky a kinetiky baterie, tato skupina vyvinula novou oblast mechanického sevření materiálů baterií a zařízení.
    Pečlivým řízením mechano-elektrochemického prostředí polovodičových baterií tento nový designový přístup drasticky zlepšuje stabilitu pevného elektrolytu a bateriového systému. Prostřednictvím dalšího kritického vývoje tohoto rámce tým vytvořil inovativní separátor víceelektrolytových vrstev s designem dynamické stability a novými algoritmy strojového učení a vysoce výkonných algoritmů výpočetní chemie, které předpověděly a mohou navrhnout více nové pevné elektrolyty se zlepšeným výkonem.
    Technické pokroky společnosti Adden Energy zahrnují návrh a syntézu materiálů, vlastní vývoj pevných elektrolytů a nové návrhy článků. Tyto kombinované inovace materiálu a zařízení umožnily předvedení technologie s lithiovými kovovými anodami s vysokou proudovou hustotou a také vysokonapěťovými katodami. Technologický plán Adden Energy se zaměřuje na škálování tohoto pozoruhodného výkonu do komerčně přijatelných článků o velikosti ampérhodin.

Comments are closed.