- EU chce bezpečnější silnice.
- Starší vozidla budou muset na STK a emise zajet jednou ročně.
Evropská komise si posvítí na starší vozila. Nový návrh počítá s tím, že osobní automobily a užitkové vozy starší deseti let budou navštěvovat STK jednou za rok. Cílem EK je výrazně zlepšit bezpečnost silničního provozu.
Nepřehlédněte: Může se stát hitem českých hospodyněk. Skvělá lednice Xiaomi za 5 000 korun se vejde i do garsonky
Na technickou se starým autem jednou ročně
Navrhované změny, které zabolí nejednoho řidiče, odrážejí závazek EU k bezpečné a udržitelné mobilitě, přičemž Evropská komise odhaduje, že v letech 2026 až 2050 tento návrh zachrání přibližně 7 000 životů a zabrání přibližně 65 000 vážným zraněním.
Současná pravidla, aktualizovaná naposledy v roce 2014, respektují technologický pokrok, jako jsou asistenční systémy řidiče a rostoucí výskyt elektrických vozidel na silnicích. Nijak však nereflektují emise a hluk způsobený staršími auty ve městech i mimo ně. Stručně řešeno, nestačí držet krok s rychlým technologickým vývojem v automobilovém průmyslu. „Současná pravidla se dostatečně nezabývají znečištěním ovzduší a hlukem,“ zdůraznila Komise.
Problémy představují i stočené tachometry
V návrhu se uvádí, že u starších vozidel narůstá výrazně také riziko podvodů se stočenými tachometry. Kdo by to v našich bazarech neznal, že? Mimochodem, v České republice je takové chování klasifikováno jako trestný čin, za který hrozí až pět let natvrdo. Často však stáčení tachometrů zůstává nepotrestáno.
„Boj proti těmto podvodům vyžaduje aktualizovaná pravidla,“ uvedla Evropská komise a zdůraznila potřebu přísnějších opatření. Návrh byl již zaslán Evropskému parlamentu a Radě EU (členským státům) k posouzení. Pokud projde, připraví EU potřebnou legislativu a vyzve vlády států EU k uvedení nových pravidel do praxe.
Vyšší frekvence technických kontrol automobilů starších deseti let je pouze jedním dílem skládačky. Další z návrhů EK se zaměřuje na řidiče seniory. Evropská unie navrhuje, aby se v budoucnu povinně opět kontrolovala jejich způsobilost. Lidé starší 70 let by museli znovu prokázat své řidičské schopnosti v autoškole. I tento návrh by měl přispět k bezpečnějšímu provozu na silnicích v rámci sedmadvacítky.
Zdroj náhledové fotografie: Martin Tupý / Unsplash, zdroj: ec.europa.eu