Airbus, Zephyr S

Letoun, co vydrží ve vzduchu až do roztrhání těla. Solární Zephyr od Airbusu létal 42 dní v kuse

  • Zephyr stanovil nový rekord v délce letu bez posádky
  • Ve vzduchu vydržel kroužit neuvěřitelných 42 dní

Solárním letadlům, která mají ve vzduchu vydržet roky bez přistání a sloužit lidstvu, patří budoucnost. Jejich výboji se věnuje řada firem. Některé úspěšně, jiné méně. Mezi favority v této oblasti patří Airbus, který se svým vysoce odolným stratosférickým dronem Zephyr S právě vytvořil nový rekord pro bezpilotní letadlo. Na obloze nad Arizonou stroj létal neuvěřitelných 42 dní, čímž překonal svůj vlastní rekord v nejdelším letu bez lidské posádky.


Nepřehlédněte: Bývalý ředitel Googlu: Umělá inteligence zničí svět, pokud USA a Čína nezačnou jednat


Létá na solární pohon

Letoun Zephyr má úzký, téměř kostrově vypadající trup, a křídla s rozpětím 25 metrů. Navzdory své velikosti je vyroben z lehkých kompozitů z uhlíkových vláken, což snižuje jeho celkovou hmotnost na pouhých 75 kilogramů. Je tedy lehký jako „pírko“.

Airbus popisuje Zephyr jako „první stratosférický UAS svého druhu“, který je schopen létat nepřetržitě po dobu několika měsíců. Letadlo je ve vědecké oblasti známé také jako „High Altitude Platform Station“ nebo HAPS, někdy je označované i jako pseudo-satelit.

V noci stroj napájí baterie

Tato třída letadel je navržena tak, aby zůstala ve vzduchu po co nejdelší dobu, a přitom využívala solární energii k nabíjení svých baterií, které pak slouží k napájení letounu během noci. Airbus tvrdí, že provoz Zephyru za letu je zcela uhlíkově neutrální – energii jeho elektrickým motorům dodávají lithium-iontové baterie Amprius o celkové váze 24 kg.

Standardní letová hladina, v níž se Zephyr S pohybuje, je stanovena 22 000 metrů. Letoun má nosnost kolem 22,5 kilogramu, ale Airbus už neuvedl, jak rychle se pohybuje. Spekuluje se, že létá rychlostí kolem 60 km/h.

Nikdy nepřistane?

Jisté naopak je, že první stratosférický dron svého druhu může létat nepřetržitě celé měsíce, daleko od povětrnostních vlivů a linek konvenční letecké dopravy. Systém jako je Zephyr je navíc odolný vůči rušení komunikace a v budoucnu se bude podílet na monitorování státních hranic a životního prostředí.

Zdroj náhledové fotografie: Airbus, zdroj: Space

Total
0
Shares