Airbus, Zephyr S

Letadlo budoucnosti, které nikdy nepřistane? Stratosférický Zephyr S krouží nad Arizonou už dva měsíce

  • Airbus stanovil nový rekord v délce letu bez posádky
  • Zephyr S ve vzduchu krouží již dva měsíce

Solární letoun Zephyr stanovil nový rekord v délce letu bez posádky. Ve vzduchu vydržel kroužit neuvěřitelné dva měsíce a nic zatím nenasvědčuje tomu, že by chtěl dosednout zpátky na zem.


Nepřehlédněte: Kapitální úlovek na Mapách Google: podívejte se, kde odpočívá německá bitevní loď Bismarck, máme souřadnice


Létá na solární pohon

Solárním letadlům, která mají ve vzduchu vydržet roky bez přistání a sloužit lidstvu, patří podle všeho budoucnost. Jejich vývoji se věnuje řada firem. Některé úspěšně, jiné méně. Mezi favority v této oblasti patří Airbus, který se svým vysoce odolným stratosférickým dronem Zephyr S právě vytvořil nový rekord pro bezpilotní letadlo. Na obloze nad Arizonou stroj létá bez přestávky již dva měsíce.

Letoun, který je určen pro dlouhodobé průzkumné mise, má rozpětí křídel 25 metrů a váží méně než 75 kilogramů. Je tedy lehký jako „pírko“. Airbus tvrdí, že když je ve správné provozní výšce, může pozorovat oblast o rozměrech 20 × 30 kilometrů.

V noci Zephyr S napájí baterie

Zephyr S má na svých křídlech fotovoltaické solární panely, které napájí jeho elektromotor a dobíjí palubní baterie, takže může létat ve dne i v noci. Data společnosti Plane Finder ukazují, že od vzletu 15. června se letadlo dosud pohybovalo průměrnou rychlostí 61,9 kilometru za hodinu v průměrné výšce 18,6 kilometru. K 15. srpnu Zephyr S nalítal kolem 80 000 kilometrů.

Airbus popisuje Zephyr jako „první stratosférický UAS svého druhu“, který je schopen létat nepřetržitě po dobu několika měsíců. Letadlo je ve vědecké oblasti známé také jako „High Altitude Platform Station“ nebo HAPS, někdy je označované i jako pseudo-satelit.

Letoun je v navržen tak, aby vykonával podobnou funkci jako geostacionární družice, zůstával nad oblastí zájmu a zajišťoval neustálý dohled.

Zdroj náhledové fotografie: Airbus, zdroj: New Scientist

Total
0
Shares