Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu

Chceme být prémiovou značkou. Exkluzivní rozhovor s šéfem českého HONORU

S návratem HONORU na český trh se uskutečnil náš rozhovor s Alexem Wang Xi, generálním manažerem značky HONOR pro Střední a Východní Evropu. Otázek jsme měli celou řadu: došlo na americké sankce, nové telefony, návrat ke Google službám i na to, jaká je vize společnosti do budoucna.


Nepřehlédněte: HONOR 50 RECENZE: Velký návrat z embarga s Googlem


HONOR má za sebou v posledních dvou letech turbulentní období a v listopadu loňského roku se stal samostatnou značkou. Tento logický krok výrazně zarezonoval ve světových médiích. Ale zajímá nás, kde HONOR našel motivaci posunout se vpřed?

V minulosti jsme prodávali produkty ve více jak 82 zemích světa a v Číně jsme patřili mezi TOP 5 neprodávanějších značek, takže máme velmi pevné základy, na kterých můžeme stavět. Zejména v zemích střední a východní Evropy včetně České republiky máme také silné povědomí o značce, které přesahuje 80 % a velký prodejní potenciál. Dříve jsme měli přes 10% podíl na českém trhu a globálně jsme měli více jak 180 milionů aktivních uživatelů.

Určitě tak máme z čeho vycházet a v tom je naše obrovská výhoda. Dobrý produkt s prémiovou technologií zákazník vždy ocení, a proto chceme být pro naše fanoušky, spotřebitele a obchodní partnery nadále k dispozici. V současné době jsme vlastně takový start-up, který má ale velmi silný tým v zásadních oblastech jako je třeba výzkum a vývoj (R&D), nebo prodej a servis. Zároveň máme zastoupení v mnoha zemích po celém světě a například poslední sérii HONOR 50 jsme uvedli ve více jak 50 zemích Evropy, Středního východu a Afriky, Asie a Tichomoří a Ameriky. Velmi důležitou motivací pro nás byla samozřejmě také naše vize, která nás definuje a která nás vždy vedla správným směrem. Naším cílem je vytvořit nový inteligentní svět, který bude dostupný pro každého.

HONOR chce růst nejen v Číně

Jaké jste udělali první kroky a jaká je situace nyní?

V první řadě jsme museli sestavit nový silný tým, který má nyní více jak 10 tisíc zaměstnanců, z čehož přibližně 50 % pracuje v oblasti výzkumu a vývoje (R&D). Museli jsme vytvořit také vizi, pozici značky a slogan, abychom všichni měli stejný cíl a bylo nám jasné, kdo jsme a kam směřujeme. Nezbytné bylo také obnovení spolupráce s klíčovými dodavateli včetně Googlu, Qualcommu, Intelu a dalších důležitých partnerů.

Naší strategií je být otevřenou značkou a nadále vytvářet partnerství s technologickými špičkami, abychom zákazníkům poskytli nejlepší možné produkty na trhu. Čtvrtým krokem je co nejrychlejší obnovení tržního podílu v Číně, kde jsme aktuálně přesáhli 16 %. Dalším krokem je oživení zámořských trhů, a to je to, co děláme v současné době.

Nedávno jsme uvedli sérii HONOR 50 a brzy se mohou zákazníci těšit na spoustu dalších produktů. To máme tedy 5 hlavních kroků, nicméně nás jich samozřejmě v budoucnu čeká daleko více. Naší vizí je totiž stát se jedničkou v Číně a TOP 3 značkou na zámořských trzích. Na to se budeme soustředit v následujících krocích.

Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu
Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu | foto: FONETECH.CZ

Magic3 i v Česku?

Nový HONOR 50 představuje návrat na český trh v plné síle a s podporou služeb Google. Přestože je telefon velmi dobře vybavený zajímavou cenou, nejedná se o špičkový smartphone. Plánuje HONOR v budoucnu představit vlajkovou loď?

Nový HONOR bude mít tři hlavní produktové řady: sérii HONOR Magic, což je vlajková loď a prémiové modely, číselná řada (HONOR 50 apod.) jsou high-end modely a telefony s označením X jsou praktické smartphony dostupné pro každého. V Číně byla vlajková loď HONOR Magic3 spuštěna před několika měsíci a měla obrovský úspěch. Aktuálně mohu prozradit, že HONOR v krátké době uvede vlajkovou sérii Magic také na zámořských trzích.

Česká republika je malá země, a zvláště v segmentu smartphonů a nositelné elektroniky je konkurence obrovská. Jak tuto situaci vnímáte a čím chcete přilákat české zákazníky?

Česká republika je možná menší země, ale určitě ne malý trh. Ve střední a východní Evropě je jedním z vůbec největších. Podle aktuálních údajů zabírají v ČR 75% podíl 3 značky. Čtvrtá značka má 3 %, takže je vidět, že pouze TOP 3 brandy jsou opravdu velcí hráči. Naším cílem je být prémiovou značkou a v budoucnu proto chceme patřit mezi nejsilnější hráče.

Ať už z pohledu zákazníků, nebo prodejců je zcela zřejmé, že je na trhu velmi silná poptávka po druhé možnosti při výběru v segmentu high-end, mid-high-end a prémiové značce na platformě Android. Zároveň není ve zbývajících 25 % značka, která by mohla nabídnout zákazníkovi dobrý produkt a dobrý branding. Máme tedy velkou příležitost, protože budeme již brzy nabízet zákazníkům telefony všech kategorií a zároveň také produkty chytré domácnosti. Už v příštím roce proto chceme patřit mezi TOP 3 značky na českém trhu.

Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu
Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu | foto: FONETECH.CZ

S rozvojem 5G roste i IoT. Jaký je váš pohled na IoT a jak důležitou roli bude hrát v následujících letech?

Naší vizí je vytvořit propojený inteligentní svět, který bude dostupný pro každého. Nejedná se přitom pouze o mobilní telefony, ale také o další produkty chytré domácnosti. Naší strategii nazýváme „1 + 8 + N“, kde číslo jedna znázorňuje jádro ekosystému, tedy mobilní telefon, který ovládá vše ostatní. Číslo osm jsou pak produkty jako např. notebooky, chytré televize, tablety, nositelná zařízení, bezdrátová sluchátka, routery apod. Vzniká tak propojený inteligentní svět, proto písmeno „N“, který uživatel ovládá prostřednictvím svého mobilního telefonu. Ekosystém „N“ už v Číně nějakou dobu funguje a my ho plánujeme brzy uvést také zde na zámořských trzích.

Softwarová podpora je samozřejmostí

Nové telefony Honor slaví návrat služeb Google, což je skvělé, ale na západních trzích nezbytné. Budete následovat další výrobce, kteří svým zákazníkům slibují dlouhodobou softwarovou podporu (např. Samsung, nyní i Xiaomi…). Probíhá na Honoru diskuse na toto téma?

Navázali jsme spolupráci s klíčovými partnery jako Google, Qualcomm, Microsoft, Intel atd. a stali jsme se tak opět součástí celého ekosystému. Následující produkty včetně série HONOR 50 budou podporovat Google služby a budou tak zároveň průběžně aktualizovány. Například HONOR 50 se uvádí s Androidem 11 a bude později updatován na další verze Androidu. Nejméně následující 2 roky bude rozhraní dál updatováno.

Samozřejmě se budou provádět i bezpečnostní updaty, které jsou velmi důležité, tak aby naplnily bezpečnostní požadavky uživatelů. HONOR bude dál pokračovat s revizí a obnovováním softwarových updatů, stejně jako bude pokračovat s vývojem nových mobilních telefonů na globálním trhu.

Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu
Alex Wang Xi, generální manažer značky HONOR pro Střední a Východní Evropu | foto: FONETECH.CZ

Mluvil jste o klíčových strategických partnerstvích. Řekneš nám o tom víc?

Za poslední rok jsme navázali více než 30 globálních strategických partnerství s klíčovými technologickými hráči jako třeba Google, AMD, Intel, MediaTek, Micron Technology, Qualcomm apod. Nedávno jsme zároveň rozšířili partnerství s Microsoftem, se kterým bude spolupracovat na vývoji průlomové technologie AI (umělé inteligence) v koncových zařízeních. V rámci naší strategie jsme otevřeni také dalším novým partnerstvím. Do našich produktů totiž chceme integrovat ty nejinovativnější technologie, které jsou na trhu dostupné.

Nedostatek čipů představuje výzvu

Nedávná pandemická situace ukázala, že časy mohou být těžké nejen pro domácnosti a firmy, ale i pro zavedené značky. Jak jste se s tímto obdobím vypořádali? Pocítili jste stejně jako ostatní výrobci výrazný nedostatek komponent?

V posledních dvou letech během pandemické situace poptávka po elektronických zařízeních neklesá, ale naopak neustále stoupá. Elektronická zařízení jsou pro život lidí velmi důležitá, a i když ekonomika není tak dobrá a situace během pandemie je obtížná, trh elektronických zařízení neustále roste. Vzhledem k tomu je také na celém trhu nedostatek komponentů, čipů a výrobní závody mají také své kapacity.

Pro celé odvětví tak vznikla obrovská výzva, se kterou se musí vypořádat. Odpovědí může být konsolidace zdrojů a jejich nejlepší možné využití. Stejně jako v případě HONORU 50, u kterého prošly zdroje výraznou konsolidací, abychom mohli plně zásobovat zámořské trhy a oživili zde naše fungování.

Poslední otázka se bude týkat Prahy, kde jste otevřeli centrálu pro celý region CEE. Proč vlastně Praha?

V České republice je mnoho šikovných a talentovaných lidí, kteří mají dost síly nás podpořit v naší obchodní strategii a vizi. Navíc je Česko v rámci Evropy skvěle situované, přímo v jejím středu a třešničkou na dortu pro mě osobně je zdejší krásná příroda.

Dnes máme v Praze přes 30 lidí a čísla se budou určitě zvyšovat, protože nové pražské centrum je pro cestu značky HONOR na světovou špičku klíčové. Velice nás těší, že je HONOR v tuzemsku velmi oblíbený, již nyní jsme opět dosáhli více jak 80% brand awareness a co se týče prodejních výsledků, chceme už v příštím roce patřit mezi TOP 3 značky.

Total
13
Shares
2 komentářů
  1. Já mám právě zmíněný Honor 50 a za tu cenu super. Asi to není vlajková loď nebo jak se tomu říká, ale já jsme strašně spokojený. Ten telefon má vše, co by měl telefon mít a ještě má dokonalou cenovku. A ten foťák? Nemám slov. Nádhera.

  2. Já musím říct, že byť Honor nebere svoji padesátku jako vlajkovou loď, tak jako běžný uživatel bych ten telefon tak klidně bral. Respektive bych si to myslel. Jsem vlastníkem tohoto telefonu a já na něm nenašel jedinou chybičku. Cena je více než výborná. Vše doporučuju.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..