Xiaomi vládne. Ostatní výrobci na trhu pod vlivem koronaviru výrazně ztrácejí

  • Jedinou rostoucí značkou ve světě i v Česku bylo Xiaomi
  • Samsung, Huawei i Oppo zaznamenaly celosvětově dvouciferné propady

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým zákazníkům poklesly v prvním čtvrtletí letošního roku o 20,2 %. Nástup karanténních opatření v řadě zemí v kombinaci s ekonomickou nejistotou způsobenou pandemií COVID-19 vedl ke kolapsu poptávky po chytrých telefonech, neboť řada zákazníků omezila v prvním čtvrtletí zbytné výdaje.

„Pandemie koronaviru způsobila vůbec největší propad světového trhu chytrých telefonů v historii,“ uvedl výzkumný analytik Gartneru Anshul Gupta. „Většina velkých čínských výrobců i společnost Apple byli vážně zasaženi dočasnými odstávkami továren v Číně a poklesem poptávky způsobeným karanténními opatřeními, jež postupně zasáhly prakticky celý svět.“

Vůbec nejhůře si mezi pěti největšími výrobci vedly Samsung, Huawei a Oppo

Všichni velcí výrobci chytrých telefonů zaznamenali v prvním čtvrtletí pokles s jedinou výjimkou – Xiaomi. Prodejní úspěch zařízení značky Redmi na mezinárodních trzích a agresivní zaměření na online prodejní kanály pomohly Xiaomi k dosažení lepších výsledků, než se očekávalo. Samsung si přes pokles prodejů o 22,7 % v prvním čtvrtletí udržel první pozici v počtu dodaných přístrojů s tržním podílem 18,5 %.

Mi 8 | foto: Xiaomi

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům

Samsungu se sice podařilo připravit větší zásoby přístrojů v distribučních kanálech v rámci přípravy na uvedení nových modelů, nicméně jeho neefektivní online prodejní kanály v kombinaci s karanténou vedly k mnohem slabším prodejům koncovým zákazníkům.

Vůbec největší propad mezi velkými výrobci zaznamenala v prvním kvartále letošního roku společnost Huawei – prodeje poklesly meziročně o 27,3 %, i tak se ale společnosti podařilo udržet si druhou příčku. Na vině jistě nebyla jen pandemie COVID-19, ale na slabším zájmu se podepsala i absence klíčových služeb v nových telefonech. Společnost sice vyvinula vlastní ekosystém HMS, nicméně bez populární aplikací a obchodu Google bude jen obtížně oslovovat zákazníky na mezinárodních trzích.

P40 Pro | foto: Huawei

Pandemie v prvním čtvrtletí nedopadla tak vážně na některé další velké výrobce – prodeje Apple klesly meziročně o 8,2 %. Propad prodejů společnosti Oppo o 19,1 % během prvního čtvrtletí souvisí zejména s jeho offline prodejním modelem, který patří k tradičním pilířům značky, nicméně řada zákazníků i firem musela v prvním čtvrtletí nakupovat online.

A jaká byla situace v ČR

Trh chytrých telefonů v Česku poklesl v prvním čtvrtletí meziročně přibližně o 16 % z 1,17 milionu na 0,98 milionu dodaných kusů. Z větších hráčů zaznamenaly největší propady společnosti LG (-54 %), Huawei (-40 %), TCL (-64 %) a ZTE (-35 %), pomaleji než trh klesaly prodeje Samsungu (-13 %) a Applu (-5 %).

Jediným velkým hráčem, jehož dodávky během prvního čtvrtletí 2020 v ČR významně vzrostly, byla společnost Xiaomi. Ta na český trh dodala 208 tisíc kusů chytrých telefonů, což odpovídá bezmála čtvrtinovému meziročnímu růstu (23 %) a druhé pozici za Samsungem (na třetí příčce je Apple, na čtvrté Huawei).

zdroj: Gartner

Total
2
Shares