Moskvič, auto

Provozuschopná auta možná skončí na vrakovišti: Evropská komise zvažuje kontroverzní regulaci – oprava starších vozidel nebude možná

  • Evropská unie zvažuje regulaci opravy starých automobilů.
  • Chce tím přimět spotřebitele k nákupu nových, ekologických vozů.
  • Celý návrh je součástí programu Fit for 55.

Jak by se vám líbilo, kdybyste měli zákaz opravovat své staré vozidlo, protože již vzhledem k emisím a celkovému stáří neodpovídá představám o tom, co by mělo jezdit po evropských silnicích. Něco podobného je součástí novely zákona Evropské komise (EK), který si dává za cíl vyřadit postupně starší vozidla a obnovit vozový park v zemích Evropské unie (EU).


Nepřehlédněte: Další nařízení EU. Všechna nová auta musí mít od července omezovač rychlosti


Moc staré auto? Máte smůlu

Evropská unie nedávno přijala nové zákony o vozidlech, které mají za cíl snížit znečištění a podporovat přechod na ekologičtější dopravu. Tyto předpisy vyžadují postupné omezení používání starších vozů, jež mají vyšší emise, a dávají přednost elektromobilům a hybridům.

Tento krok však vyvolává kritiku, protože majitelé starších automobilů se obávají rostoucích nákladů spojených s opravami či povinnými úpravami, což může být finančně náročné.

Emise vs. peníze

Mnozí odpůrci euro-zákona též tvrdí, že udržování starších aut v provozu jejich opravami je ekologičtější než výroba nových vozidel. Výroba elektromobilů totiž vyžaduje vzácné zdroje a zanechává uhlíkovou stopu.

Na druhou stranu EU argumentuje tím, že i přes počáteční výrobní náklady na životní prostředí mají elektromobily dlouhodobě menší emise. Kritici však upozorňují, že přechod na nová vozidla může negativně zasáhnout především nízkopříjmové občany, pro které je nákup nového elektromobilu finančně nedostupný.

Dalším aspektem je dopad na automobilový průmysl a opravárenské služby. Menší opravny se mohou potýkat s poklesem zákazníků, pokud lidé postupně přejdou na nová auta, která jsou nákladná na opravy a často vyžadují specializované dílny. Tento vývoj může vést ke ztrátě pracovních míst a ekonomickému oslabení menších podniků v oblasti údržby vozidel.

Moskvič, auto
Zdroj: hhorakova / Pixabay

Fit for 55

Novela zákona je součástí programu Fit for 55, který si dává za cíl eliminaci 100 % přímých emisí z dopravy do roku 2050 a zároveň průběžné snížení o 55 % do roku 2030.

Obrovsky kontroverzním návrhem, se kterým počítá Fit for 55, je postupný zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v roce 2035. Znění zákona však bude projednávat ještě Evropská komise v novém složení od zimy tohoto roku.

Zdroj náhledové fotografie: ksp clip / Unsplash, zdroj: EuroWeekly News

Total
0
Shares