Asteroid

Apokalypsa jménem Apophis: Záhadný asteroid se k Zemi přiblíží v pátek třináctého 2029

• Planetka Apophis vědce od prvního okamžiku fascinuje
  • Ihned po objevení ji označili jako potenciálně nebezpečnou

K Zemi se přibližuje 340 metrů široký asteroid, který ji má za šest let, přesně 13. dubna 2029, minout v poměrně těsné vzdálenosti 32 tisíc kilometrů. Proletí tedy blíže než se nachází většina geosynchronních družic a desetkrát blíže než je Měsíc. Mezinárodní vědecká komunita nemůže být nadšenější. Pro lidstvo bude tento okamžik představovat mimořádnou příležitost: Planetku budeme moci pozorovat optickými i radarovými teleskopy a když vyjde počasí, tak i pouhým okem.

Nepřehlédněte: Toto je nejdetailnější radarový snímek Měsíce v historii! Ze Země ho pořídil přístroj o výkonu mikrovlnky

Kolem Země proletí asteroid Apophis

Blízkozemní objekt, známý také jako asteroid 99942, má podle odhadů průměr asi 340 metrů a v případě dopadu by způsobil vážné škody na povrchu naší planety. Apophis byl dlouho na prvním místě v seznamu rizik Evropské kosmické agentury i NASA. V roce 2021 však byl z tohoto seznamu odstraněn. Astronomové totiž dospěli k závěru, že minimálně v příštím století pro Zemi nepředstavuje žádnou hrozbu.

I když predikce pro několik následujících desetiletí vypadá dobře, vědci nemohou zcela vyloučit, že gravitační působení Země asteroid neovlivní tak, že se při některém z dalších průletů nakonec neocitne na srážkovém kursu se Zemí.

„Apophis patří do kategorie potenciálně nebezpečných asteroidů – planetek s dráhou, která je v budoucích stoletích přenese do blízkosti Země. Asteroid je potenciálně nebezpečný tím, že se mu ze všech velkých asteroidů v tomto desetiletí podařilo přiblížit k Zemi nejblíže. Nejdůležitější však je, že Zemi mine,“ říká planetární vědec Richard Binzel z Massachusettského technologického institutu (MIT).

Asteroid
Zdroj: MasterTux / Pixabay

Neobvykle velký, neobvykle blízko

Ačkoli Apophis v dohledné době Zemi nezasáhne, s naší planetou se těsně setká v pátek 13. dubna 2029, kdy ji mine ve vzdálenosti pouhých 32 000 kilometrů. V tento den by se měla na obloze objevit „hvězda“, která bude zářit podobnou intenzitou jako hvězdy v souhvězdí Malý vůz, ale bude mnohem pohyblivější a také větší.

Předpovědět, co přesně by se stalo, kdyby Apophis dopadl na Zemi, není snadné. „V geologických záznamech naší planety nic podobného nenajdeme. Jiné objekty byly buď mnohem větší, jako například asteroid, který před 66 miliony let vyhubil dinosaury, nebo mnohem menší. V potaz je potřeba brát také faktory, jako je velikost, hustota a hmotnost asteroidu nebo úhel a rychlost dopadu,“ píše server The Space.

„Hlavními faktory jsou velikost a rychlost, ale důležitý je také charakter cílového místa. Pokud k nárazu dojde v oceánu, může způsobit tsunami, na pevnině zase vyvrhne mnohem více prachu. Důležitým faktorem je samozřejmě i to, jak blízko lidské populace dopadne,“ vysvětluje profesor Gareth Collins.

Po dopadu by způsobil apokalypsu

Pokud by Apophis narazil do Země rychlostí 72 000 km/h, což je průměrná rychlost asteroidů, uvolněná energie by činila asi deset miliard joulů. To se rovná výbuchu globálního jaderného arzenálu – energie by byla asi 100 000krát větší než energie čeljabinského meteoru a milionkrát větší než energie bomby svržené na Hirošimu.

„Nejhorší scénář by nastal, kdyby asteroid dopadl v blízkosti velkého populačního centra nebo hustě osídleného pobřeží,“ říká Collins. Pokud by k tomu došlo, mělo by to ničivé následky v důsledku sekundárních účinků (silné otřesy půdy, intenzivní tepelné záření a atmosférické rázové vlny).

Zdroj náhledové fotografie: urikyo33 / Pixabay, zdroj: The Space