- Obchodní podmínky jako „strašák“ moderní doby?
- Pokud se v nich nevyznáte a nechcete je číst, služba ToSD’R to udělá za vás.
Každý, kdo si na internetu zakládá nějaký účet, ví, že nic nefunguje bez potvrzení Všeobecných obchodních podmínek (VOP) – na jedno či dvě kliknutí. Většina lidí je však nikdy nečte, vystavují se tím ovšem nezanedbatelným rizikům.
Nepřehlédněte: Podvodníci z Indie na steroidech! Tímto trikem Čechům na Facebooku kradou účty
Nečtete obchodní podmínky?
Co si budeme namlouvat, smluvní podmínky u spousty služeb přeskakuje celá řada lidí. Pokud se vám nechce číst celý výčet těchto dokumentů, ale přesto by vás zajímalo, jestli v nich náhodou někde není háček, můžete zkusit zadat název příslušné služby na webu ToSD’R (Terms of Service; Didn’t Read), který se podíval na zoubek smluvním podmínkám nejpoužívanějších internetových služeb.
Až server ToSD’R navštívíte, uvidíte celkové hodnocení obchodních podmínek nejpopulárnějších internetových služeb se zvýrazněnými problematickými body. A v případě potřeby si můžete nechat zobrazit dokonce i plné znění smluvních podmínek.
Jednoduchá infografika znázorňuje, nakolik podmínky služeb, jako Facebook, YouTube, Reddit, Wikipedia nebo Amazon, respektují vaše práva nebo nikoliv. Přehled je rozdělený do pěti přehledných kategorií: od A jako nejlepší pro vás až po E jako velmi neuspokojivé.
Nejpopulárnější služby jsou na tom nejhůře
Cílem projektu, který existuje již více než deset let, je pomoci uživatelům zorientovat se v chaosu smluvních podmínek a nabídnout jim přehled, jak služby, které používají, nakládají s jejich daty. Například u videoslužby YouTube server ToSD’R zjistil, že smazaná videa nejsou ve skutečnosti smazaná, ale nacházejí se stále někde v cloudu. To, že je smažete ze svého YouTube kanálu, tak neznamená, že stále neexistují.
U Facebooku pak experti upozorňují na to, že služba o uživatelích sbírá data, ať už účet mají či nikoliv. Stejně tak Meta shromažďuje data z vašeho prohlížeče, ke kterému má přístup, a obsah, který smažete, si uchovává pro případ, že ho bude někdy v budoucnu potřebovat. Nepřekvapí tak, že obě populární sociální sítě si vysloužili nejhorší množnou známku E. V testu propadla také oblíbená platební služba PayPal, mnohem lépe si vedla naopak informativní Wikipedia.
Zdroj náhledové fotografie: cookie_studio / Freepik, zdroj: The Verge