An-225 Mrija

Ukrajina znovu postaví Mriju, největší nákladní letadlo na světě! Vzniká na utajeném místě

  • Ukrajinci staví novou Mriju
  • Nahradí tu, kterou zničili Rusové

Krátce po vyhnání ruských výsadkářů z letiště v Hostomelu, které využíval slavný ukrajinský letecký výrobce Antonov, oběhly svět záběry zničených letadel. Pozornost médií přitahoval zejména vrak největšího transportního letadla světa An-225 Mrija. Sen o tom, že se ho někdy podaří opravit, naštěstí žije dál.


Nepřehlédněte: Co bychom měli dělat v případě kontaktu s mimozemšťany? Vědci vytvoří soubor doporučení, abychom neučinili osudovou chybu


Ukrajinci staví novou Mriju

Ukrajinská letecká společnost Antonov dnes oznámila, že na přísně tajném místě staví druhý exemplář An-225 Mrija jako náhradu za stroj, který na začátku invaze zničila ruská vojska. Náklady jsou odhadovány na 500 milionů dolarů, ale už dopředu se počítá s tím, že budou vyšší.

Ačkoli ještě není jasné, s jakým celkovým rozpočtem bude letadlo vyrobeno, již dříve uniklo, že s financováním pomůže společnost Virgin Airways, vlastněná americkým miliardářem Richardem Bransonem. Ukrajinský Ukroboronprom, mateřská společnost Antonova, odhaduje, že oprava letadla bude trvat déle než pět let a bude stát více než 3 miliardy dolarů.

Symbol vítězství

Letadlo, které bylo zničeno na letišti v Hostomelu, se znovu zkompletovat nedá. Místo toho Ukrajinci využijí díly z dvojčete, k jehož dokončení nikdy nedošlo, protože se Sovětský svaz rozpadl a poté na něj už nebyly peníze – dle expertů druhé letadlo bylo hotové zhruba z 60 procent.

Právě na díly z tohoto stroje Ukrajinci sází; podle názoru odborníků je nyní k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze pro stavbu letadla použít. I tak bude dokončení nového An-225 nesmírně náročný úkol, protože mnoho součástek už se dávno nevyrábí nebo je zcela unikátních.

Dědictví po Sovětském svazu

Antonov An-225 Mrija je strategický nákladní letoun navržený sovětskou konstrukční kanceláří Antonov během 80. let minulého století. Je poháněn šesti dvouproudovými motory a platí za nejtěžší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno – jeho maximální vzletová hmotnost dosahuje neuvěřitelných 640 tun. Má také největší rozpětí křídel z všech letadel v provozu – 88 metrů.

Mrija byla původně navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Jediný vyrobený letoun byl dokončen v roce 1988. Po zrušení vývoje raketoplánu byl na osm let odstaven, avšak poté byl modernizován a znovu nasazen do obchodního provozu u Antonov Airlines pro přepravu nadměrných nákladů.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem KCSA, Oleksii Samsonov, zdroj: Interesting Engineeering, Bloomberg LB

Total
0
Shares