Elektromobil

Noční můra každého elektromobilisty. Nabíjení bude možná brzy dražší než tankování

  • Ceny elektřiny jsou na rekordních hodnotách
  • Provoz elektromobilů lidi stojí čím dál víc

Rychle rostoucí náklady na energii kazí účet řidičům elektromobilů. Elektřina je v současnosti tak drahá, že hrozí, že náklady na provoz elektrických vozů překonají náklady na provoz aut se spalovacími motory! Upozornil na to německý list Bild.


Nepřehlédněte: Čína možná plánuje vojenské ovládnutí Měsíce, varuje šéf NASA


Elektromobily ztrácí na atraktivitě

Zatímco ceny pohonných hmot na německých čerpacích stanicích od konce února vzrostly v průměru o 25 procent (nafta) a 15 procent (benzín) (způsobené především válkou na Ukrajině), cena elektřiny zůstala relativně stabilní.

Tomu je teď ale konec a mnohým majitelům elektromobilů se z nových čísel zatočila hlava. Na konci minulého týdne vyskočily velkoobchodní ceny na lipské burze elektřiny EEX na rekordních 319 eur za megawatthodinu. To odpovídá nárůstu o neuvěřitelných 310 procent.

Ještě v polovině června byla velkoobchodní cena za jeden kWh elektřiny 22 centů, o několik týdnů později je vše ale už jinak a vyšplhala se na 31 centů. Čísla platí pro německý trh, ale v České republice je trend podobný, byť ne tak dramatický, jak si ukážeme dále v článku.

Elektromobil
Zdroj: Michael Fousert / Unsplash

Ceny letí vzhůru

Podle hodnocení srovnávacího portálu Verivox z března letošního roku byly elektromobily v Německu z hlediska nákladů na energii zhruba o polovinu výhodnější než auta se spalovacími motory. Jako základ byla vzata průměrná spotřeba elektrické energie pro elektromobily 19 kWh na 100 km – výsledkem byly náklady 7,06 eur na 100 km jízdy. U auta na benzín redaktoři průměrnou spotřebu spočítali na 7,7 litru na 100 km, takže stejná cesta vozem se spalovacím motorem stála 14,17 eur – tedy zhruba dvojnásobek.

Pokud by němečtí dodavatelé elektřiny zvýšili ceny v poměru 1:1, protože o tolik vzrostla cena na burze, stokilometrová cesta elektromobilem by brzy stála více než 21 eur. Většina provozovatelů veřejných nabíječek v Německu vyčkává a zatím nezdražuje. Dřív nebo později ale k úpravě cen směrem nahoru dojde.

Jaká je situace v České republice?

Mimochodem, situaci v Německu je dobré porovnat s českým trhem: 1. června stál 1 KWh elektřiny 6,028 koruny (jedná se o cenu PXE), což vychází na 114 korun na 100 km jízdy elektromobilem, kdežto v případě auta se spalovacím motorem byla ve stejný den průměrná cena benzínu 45,76 koruny. Pokud bychom počítali podobně jako redaktoři Bildu s průměrnou spotřebou automobilu 7,7 litru, vyšlo by nás 100 kilometrů jízdy na 352 korun. S elektromobilem tedy Češi jezdí zhruba třikrát levněji.

Zdroj náhledové fotografie: chuttersnap / Unsplash, zdroj: Bild

Total
0
Shares